Våre satsingsområder

Alle barn skal oppleve å bli sett for den de er, og vi skal hjelpe dem inn i fellesskapet i barnehagen. Vårt hovedmål er at alle barn skal oppleve tilhørighet i fellesskapet. Vi har en felles visjon i våre barnehager om at vi skal skape en trygg og god barndom for våre barn. Barnehagen har på bakgrunn av kartlegging av pedagogisk praksis, prioritert følgende hovedsatsingsområde for neste barnehageår.

Relasjon

Vi har fokus på å bygge trygge, gode og sterke relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen. Barn trenger sensitive og varme voksne rundt seg, og trygghet er en forutsetning for at barna skal utforske, leke og lære. Tilknytning dreier seg om mer enn gode følelser. Det dreier seg like mye om å hjelpe barn med vanskelige følelser og å støtte dem i utforskning og lek. Alle barn skal bli sett ved at vi ansatte er aktive, til stede og støttende i leken. Vi deler oss i små grupper når vi kan, noe som sikrer at alle blir sett og får mulighet til å knytte nære relasjoner. Det vi legger inn av omsorg, trøst, ømhet, glede og latter, kommer ut igjen som god psykisk helse og mestring hos de barna vi jobber med. Hos oss skal barnet bli rustet for å mestre resten av livet gjennom å møte varme, gode og grensesettende voksne med god relasjonskompetanse. Vi bruker trygghetssirkelen COS - Trygghetssirkelen som metode.

Lek
Relasjoner bygges i stor grad gjennom samspill i lek. Lek har, og skal ha en sentral rolle i barnehagen. Lek er barnets viktigste aktivitet og har en fremtredende plass i barns liv. I leken foregår det viktige læringsprosesser, og den fremmer utvikling på alle områder: språklig, intellektuelt, fysisk, sosialt og emosjonelt. I leken styrker og utvikler barnet sin identitet og selvfølelse, de prøver ut og lærer sosiale normer og regler. Gjennom leken får også barna bearbeidet sine inntrykk og erfaringer. Gjennom lek utvikler barn vennskap, og vennskap og tilhørighet er selve grunnlaget for barns trivsel i barnehagen. Vi støtter oss til Terje Melås i vårt arbeid med leken. Vi har en målsetning om å bli lekegode barnehager. I lekegode barnehager har de et personalteam som deltar i leken. De går inn og ut av leken og deltar slik at barna får en enda mer selvstendig lek. De ansatte bruker lek i overgangssituasjoner, og samlingsstunden har en betydning for leken. I lekegode barnehager er de ansatte opptatt av dramaturgi; å skape spenning og å overraske barna. De åpner lekedøra til en verden av magi, fantasi, spenning og overraskelser. Forsknings- og utviklingsarbeidet (FOU) Barn vil leke mer – Terje Melås.

Språk
Leken er barnehagens viktigste pedagogiske virkemiddel for å utvikle barnets språk. Barna bruker språket for å uttrykke følelser, tanker, meninger og erfaringer. Språket er også nøkkelen til å bygge gode relasjoner, delta i lek og løse konflikter. Vi har et stort mangfold med flere ulike nasjonaliteter og morsmål i vår enhet, og vi har derfor stort fokus på å sikre et godt språkmiljø for alle barna.

Kunst/kultur
Odderøya kulturbarnehage har en mangeårig satsing på de estetiske fagområdene musikk, sang, dans/bevegelse, drama og visuell kunst. Erfaringen viser at arbeid med de estetiske fagene har stor betydning for språkutvikling/språkmiljø, danning og livsmestring. Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan danne grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. Vi ønsker derfor å videreføre denne satsingen til alle barnehagene i vår enhet da vi ser at estetiske uttrykk er universelle og danner grunnlag for et felles språk på tvers av etnisitet. Vi vil motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet, og gi dem mulighet til å utvikle varierte uttrykksformer.