Overgang fra barnehage til skole

Målet vårt er at alle skolestarterne våre skal glede seg til å begynne på SFO og skolen!

I barnehagen jobber vi derfor aktivt for å sikre grunnleggende viktige forhold i overgangsfasen som har vesentlig betydning for barnas utvikling, læring og trivsel.

Vi ønsker å bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.
Barna skal oppleve at det er sammenheng mellom barnehage og skole. Det er viktig for oss at alle skal få avslutte barnehagelivet på en god måte, og være trygge til å møte skolehverdagen.

Et av tiltakene er at barna blir kjent med hva som skjer i SFO og skolen.
Et annet tiltak i denne sammenhengen er at barnehagene i Kristiansand har felles overgangsobjekter og aktiviteter, slik at noe er kjent for alle barn, uavhengig av hvilken barnehage de kommer fra og hvilken SFO/skole de kommer til.

Objektene er samlet i den orange overgangssekken vår. Vi bruker denne aktivt i barnehagen, slik at barna kjenner innholdet igjen når de møter den samme sekken på skolen og i SFO.

Sekkene er fylt opp med: boka «Odd er et egg» av Lisa Aisato, eventyret om Skinnvotten, et slengtau med tilhørende regle, samt 4 sangkoret.
Vi har tro på at barna ved skolestart vil oppleve å mestre det nye, og samtidig vokse på å møte nye utfordringer.