Ny i barnehagen

Rammeplan for barnehager:

Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.

Å begynne i barnehagen er for mange barn en ny tilværelse. Vi er opptatt av at overgangen fra hjem til barnehage skal bli så trygg og god som mulig.

Det krever god tid, både fra foresatte og barnehagens side. Forskning viser at det er god investering å ta seg tid til tilvenning når barnet begynner. Barna vinner både sosialt og følelsesmessig på det .Hvor lang tid det tar er forskjellig fra barn/familie til barn/familie.

Barnehagen har følgende rutiner

• I mai inviterer vi til besøksdager, 1 time en dag pr. uke frem til sommerferien. Barn og foreldre kan gjøre seg kjent med barnehagen og bli trygge på oss ansatte.
  • Foreldremøte for nye foresatte på våren.
  • I løpet av tilvenningsdagene er målet at barnet skal bli så trygg på de ansatte at barnet oppsøker personalet for trøst og nærhet.
  • Ved oppstart i august er foresatte, eller andre barnet kjenner godt, med. Det er viktig at trygghetspersonen som følger barnet setter av god tid og at tilvenningen skjer i barnets tempo.