Overgang innad i barnehagen

Rammeplanen:

Overganger skjer også innad i barnehagen. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe.

Alle overganger i livet kan noen ganger oppleves litt vanskelig og utrygt. Å bytte avdeling kan for noen barn være vanskelig. Det tar vi på alvor.

Slik vil vi legge til rette for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe:

• Barna er på besøk til den nye avdelingen i løpet av våren.
  • Være med i måltid, samlinger osv.
  • Høytidelig overflytting av klær og det som tilhører barnet over på ny avdeling i løpet av barnets siste dag i barnehagen før ferien.
  • Overføringssamtale med foreldre og pedagogisk leder på begge avdelingene.
  •  Vi har et ekstra fokus på vennskap og inkludering ved oppstart av nytt barnehageår. Vi skal bli kjent som ny gruppe.