Publisert: 11. april 2024 | Sist endret: 11. april 2024 | Forfatter: Ann Christin Myklebust

Inspirasjon fra Geitmyra - Matkultursenter for barn

I Søm barnehage er vi opptatt av god, sunn og variert mat tilberedt fra bunnen. Vi er opptatt av å skape matglede hos barna ved at personalet er gode rollemodeller og tilretteleggere, slik at barna får utforske og bli kjent med nye smaker, får ta del i prosessene ved matlaging, dyrking og høsting og ved å oppleve gode måltider i fellesskap. I tillegg er vi opptatt av å lære barna om bærekraft, om hvordan vi kan ta vare på oss selv og naturen rundt oss.

I årsplanen vår står det blant annet;
Vår barnehage skal være et sted som fremmer omsorg for verden vi lever i både her og nå og i fremtiden. Barna skal oppleve verdien av å ta vare på seg selv, andre og naturen.

Søm barnehage har sammen med Kristiansand kommune et samarbeid med Geitmyra - Matkultursenter for barn, og henter mye inspirasjon herfra.
Geitmyra jobber for matglede, bedre folkehelse og et bærekraftig matsystem.

Vi vil pirre nysgjerrighet, dyrke kunnskap og øke matgleden til barna som kommer til oss. Og vi vet at barn kan lage mat, at de tør å smake og at de må tas på alvor.
Når barna lærer å ta gode matvalg gir vi dem kunnskap de kan dra nytte av gjennom hele livet.
(Geitmyra - Matkultursenter for barn)

Dette barnehageåret har matansvarlig, Gry, vært på to inspirasjonssamlinger og tatt med seg oppskrifter og ideer til barnehagen.
Hver fredag lager hun et varmt måltid fra bunnen med gode og sunne råvarer, i tillegg til å bake brød og knekkebrød og klargjøre for måltider for kommende uke.

Nå nærmer det seg endelig vår, og kjøkkenhagen blir snart tatt i bruk igjen. Vi planlegger å dyrke litt av hvert både ute og inne, og gleder oss til å følge prosessen fra jord til bord.
Det er ekstra gøy å spise et måltid vi har dyrket, pleiet og høstet selv!