Publisert: 02. februar 2024 | Sist endret: 02. februar 2024 | Forfatter: Ann Christin Myklebust

"En by for alle" - fokus på mangfold i uke 6

Vi har et viktig samfunnsoppdrag i barnehagen, vi skal "fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering" (Lov om barnehager).
Da trenger vi kunnskap om hverandre, og gode relasjoner. Vi må hjelpe barn å forstå hvordan verden faktisk er. Vi er alle forskjellige og vi har alle noe å bidra med inn i felleskapet!

I barnehagen går det barn som er forskjellige på mange slags måter. Barn fra alle verdens hjørner, som ser ulike ut, har forskjellige morsmål, og som vokser opp i et mangfold av varierte familier.
I samfunnet vårt lever alenemødre, alenefedre, kjernefamilier og storfamilier med tallrike søskenflokker side om side. Noen barn bor sammen med mamma og pappa, andre med to mødre eller to fedre, noen sammen med bestemor, andre hos en fosterfamilie. Noen tror på Gud, eller Allah, andre er kanskje buddhister, og noen har nok med ha troen på seg selv. Sånn er verden i 2024, kompleks, mangfoldig, fargerik og sammensatt.
Hvert enkelt menneske er unikt, verdifullt og med absolutt verdi.

Vi som jobber i barnehager er også forskjellige, og representerer det samme mangfoldet som vi finner ellers i samfunnet. Heldigvis - så barna blir kjent med, og får erfaringer med at selv om mye er forskjellig, så er vi først og fremst like. Alle mennesker trenger å bli sett og hørt, godtatt for den de er, uansett hva slags uttrykk det har, vi trenger kjærlighet og en opplevelse av å høre til i et fellesskap.

I Søm barnehage markerer vi en by for alle. Vi setter fokus på temaet menneskerettigheter, tar på oss t-skjorter og heiser regnbueflagget. Kristiansand kommune og barnehager som heiser regnbueflagget begrunner dette med at vi ønsker å markere at mangfold er en viktig ressurs og at vi aktivt vil signalisere at det er plass til alle. Ingen er trygg før alle er trygge.

Her kan dere lese mer om "En by for alle"-uken.

Kristiansandsbarnehagen har en blogg der det tidligere er lagt ut en artikkel som foreldre anbefales å lese: Små barn av regnbuen