Publisert: 17. oktober 2023 | Sist endret: 17. oktober 2023 | Forfatter: Kristina Dåbu

Rolleleken - en gullgruve for barns utvikling

Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek. Leken skal ha en sentral plass i barnehagen , og lekens egenverdi skal anerkjennes.
(Rammeplan for barnehagen, 2017, s. 20)

Satsningsområdet vårt i år er lek, og vi er derfor opptatte av å gi mye rom for lek på barnas eget initiativ gjennom barnehagehverdagen.

Fire- og femåringene hos oss er skikkelig gode lekere, og det er spesielt rolleleken som får mye plass om dagen.

Barn uttrykker tanker, følelser og ønsker, spiller roller, planlegger, diskuterer og argumenterer, og de håndterer konflikter og inngår i relasjoner i rolleleken.

Gjennom denne typen lek får barna mange erfaringer på både godt og vondt. De får gleden av å være i sosialt samspill med jevnaldrende, øvelse i å bli dratt inn i andres fantasiverden, og de får også erfare at man kan være uenig og at man derfor ikke alltid får gjennomslag for egne ønsker. Vi ser at barna leker ut egne frykter, de tar på seg roller som omsorgspersoner, og de får også erfare at man må bidra med ideer for å drive leken videre. Språket er selve fundamentet i denne typen lek, og gir barna mulighet for å tilegne seg nye ord og uttrykk.

På avdelingen har vi flere elementer som bidrar til ulike typer rollelek, og de voksne tar også barnas interesser på alvor, og er aktive bidragsytere i leken. Dette gjelder både å være aktivt deltakende, men også det å være et støttende stilas i leken for de barna som trenger det.