Publisert: 03. oktober 2023 | Sist endret: aldri | Forfatter: Ann Christin Myklebust

Temamøte for foreldre, 30. oktober

Vi inviterer alle foreldre i Søm barnehage til felles temakveld på Strømme skole, i Amfiet.
Temaet for kvelden er ROBUSTE BARN.

Den anerkjente og dyktige foredragsholderen Inger Lise Andersen, klinisk sosionom fra Barnefokus Sør, vil undervise oss om robuste barn. Hva er et robust barn, og hva kan vi bidra med slik at barnet utvikler en robusthet?

Å være robust handler mye om å tåle det livet måtte bringe. Barn trenger en tro på at de duger og kan få til ting, og at verden ikke raser sammen når de møter motgang.
Alle foreldre møter på utfordringer i omsorgen for barn som i ulike faser strever med følelsesregulering. Det har de senere årene vært fokus på at barn skal møtes på følelsene sine, og mange opplever at det er vanskelig å klare dette samtidig som de skal etablere og opprettholde god grensesetting for barnet. Hvordan kan vi få det til i praksis? For å utvikle robusthet trenger barn å erfare at store følelser kan komme og gå.

Inger Lise foreleser om hvordan evnen til å regulere og mestre egne følelser utvikles og formes, og hvordan vi voksne kan hjelpe barnet i dette. Videre snakker hun om hvordan vi kan være med og bygge motstandskraft og styrke i barn.
Forelesningen inneholder praksiseksempler ispedd humor og håp.

Kvelden har vi sammen med Askeladden, Veslefrikk og Jordbærveien barnehage.

Tid: Mandag 30. oktober, kl. 18:00-20:00
Sted: Strømme skole, Amfiet. Strømmeveien 95, 4638 Kristiansand