Publisert: 24. august 2023 | Sist endret: 21. april 2023 | Forfatter: Steinar Seim

Fellessamling for å markere Id

I samlingen snakket vi om hvor mange likhetstrekk det faktisk er mellom Kristendommen og Islam. De er begge monoteistiske, som vil si at de bare tror på én Gud. Mange tror at guden til muslimene heter Allah. Det er feil, Allah er det arabiske ordet bare. Allah betyr Gud.

Kristne ber i kirken, mens muslimene ber i moske. De er begge guds hus. Kirkene har kirkeklokker som forteller kristne når det er tid for å be. Moskeene har Azan. Dette hørte vi på og barna synes det var fint.

Muslimene ber 5 ganger om dagen. Vi fikk se hvordan de ber og hva de bruker når de ber.

Vi fikk også se Koranen. Kristne har bibelen som hellig bok, mens muslimene har Koranen. Det "rare" med den er at den leses baklengs i forhold til bøkene vi er vant til. Man begynner på siste side og blar mot høyre.

Vi snakket mye om hvorfor muslimene har ramadan. De faster for å kjenne på kroppen hvordan fattige har det. De gir også penger til familier som ikke har så mye å rutte med.

Muslimene har Id som er en stor fest for å markere at ramadan er slutt. Vi snakket mye om hvor mye Id ligner på jul. Vi sier Eid mubarak som betyr god id. Akkurat samme som når vi sier god jul. På id-festen pynter man seg, samler seg med familien og spiser et stort festmåltid. Barna får gaver. Så dette har mange likhetstrekk med julaften.

Til slutt sang vi alle 5 versene av "tenn lys" da dette er en sang med mange gode verdier i teksten, som treffer flere religioner.

Til slutt oppsummerte vi med at det fine med dette er at ingen kan bestemme hva vi skal tro på. Vi kan tro på Kristendom, Islam, noe helt annet, eller ingenting. Det velger vi helt selv.