Meg selv

Barnehagen har på bakgrunn av evaluering av våre pedagogiske aktiviteter prioritert "Meg selv" som et av våre hovedsatsningsområder for neste barnehageår. Dette er en vid overskrift hvor vi spesifikt vil jobbe med følgende undertemaer:

• Meg selv og min familie
  • Vennskap
  • Følelser og empati
  • Relasjonsbygging
  • "Kroppen er min"
  • Å være god nok

Alle disse temaene skal jobbes med på alle avdelingene, men avdelingenes personale vil selv legge til rette for læring og aktiviteter som er tilpasset barnegruppen og enkeltbarnets alder og modning. Vi mener det er særdeles viktig at barna blir kjent med seg selv, sin egen kropp og hvor de ønsker å sette grenser for seg selv. Samtidig må vi jobbe godt med den sosiale kompetansen slik at hvert enkelt barn blir en positiv aktør i samspill med andre barn. Vi ønsker at barna skal bli gode på å ta den andres perspektiv og de på en god måte skal kombinere det å "ta plass" og det å "gi plass". Det er de pedagogiske lederne på hver avdeling som har ansvar for å planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeides som utføres. Informasjon om hvordan det jobbes med "Meg selv" på de ulike avdelingene vil komme frem via månedsplan og -brev.

Temaet "Kroppen er min" gjennomføres kun med førskolebarna. Da vil øvrige barn på samme avdeling ha "kroppen" som tema.