Litt om Åros barnehage

Åros barnehage stod ferdig i 2004 og ligger innerst i Årosskogen med kort avstand til skog og kyst. Barnehagen har en egen lavvo i skogen over Tjønneskåra og en gapaknaus i området rundt Kvernhusvannet. Dette er turområder som er jevnlig i bruk av alle avdelingene i barnehagen og hvor vi har mye god aktivitet. Skogen er en fantastisk lekeplass for barna. De får et stort område å boltre seg på, i tillegg til at de får utfordret seg grovmotorisk i et naturlig ulendt terreng.

Åros barnehage har muligheter for ha 5 ulike avdelinger. Barnehageåret 22/23 har vi 2 store avdelinger (3-5 år), 2 småbarnsavdelinger (1-2 år) og en mellomavdeling (2-3 år).

En dag hver uke samler vi alle førskolebarna og har skoleforberedende aktiviteter. Her er fokus at hvert enkelt barn skal oppleve glede og mestring med ulike aktiviteter og oppgaver som de vil kjenne igjen i første klasse. En annen fordel med å samle alle førskolebarna sammen er at vi dermed også legger til rette for at barna kan skape seg enda flere gode relasjoner på tvers av avdelingene i tiden før skolestart. Førskolebarna vil også ha større aktiviteter i løpet av året. Vi vil arrangere en førskoleuke i mai/juni hvor vi legger opp til en hel uke hvor førskolebarna er sammen og har ulike aktiviteter. Vi vil også gjennomføre svømmetilvenning med førskolebarna på våren hvor vi tar buss 8 ganger til Aquarama og har svømmetilvenning med instruktører derfra.