Overganger innad i barnehagen

Slik vil vi legge til rette for at barn og foresatte får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet på ny avdeling:

Mai-juni: Når det er avklart hvilken avdeling barnet skal gå på, er personalet særlig bevisst på å prate og leke med barna som skal begynne på avdelingen til høsten.

Juni: Barna besøker ny avdeling. De leker og deltar på samling og måltid. I uke 25, legges det opp til at barn som skal bytte avdeling, "går" på sin nye avdeling hele uken.

Foresatte får tilbud om foreldresamtale, dersom det er ønskelig.

Informasjon som er til barnets beste, blir i samarbeid med foreldre, gitt videre fra gammel til ny avdeling.

uke 25-27: Garderobeplasser gjøres klar med bilder og navn.

Uke 31: Barna begynner på "ny" avdeling. Det er kjente ansatte på jobb når barnet begynner. God kommunikasjon og dialog med foresatte er viktig i denne perioden.