Om barnehagen

Bergtorasvei barnehage ble bygget i 1993. den eies og drives av Kristiansand kommune. Vi startet opp med 3 avdelinger og i november-01 fikk vi en naturgruppe, Barnåla. Naturgruppa hadde tilholdssted i skogen, men kunne være inne på Trollstua når det var nødvendig.  I 2009, sto avdeling Barnåla ferdig  på barnehagens østside. Da fikk vi også nytt og litt større kjøkken. I dag har vi 4 avdelinger, en avdeling for barn i alder 1-3 år, en avdelinger for barn i alder 2-3 år og to avdelinger for barn 3-5 år.

Barnehagen har en flott beliggenhet like ved Tretjønn og Jegersberg turområde. Området rundt brukes aktivt til turer og lek i den flotte naturen. Avdelingene har turplasser med mulighet for å tenne bål og leke. Vårt lekeområde i barnehagen har gressplen, sandkasser, runser, lekehytter, leketårn med rutsjebane og bak barnehagen har vi taubane. Kunstgressbanen ved siden av barnehagen er et populært supplement til lekeplassen vår. Der sparkes det fotball og mange av barna våre lærer å sykle. Bergtorasvei barnehage ligger sentralt til på Gimlekollen, midt mellom Presteheia skole og Fagerholt skole. Vi har barn som begynner på begge skolene, i tillegg til Justvik og skoler på Lund.

Mat-måltid i barnehagen:

Rammeplan for barnehager slår fast at; Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse, og videre; Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse.

Vedtekter § 21 Foreldrebetaling:
“Det serveres ett måltid hver dag i barnehagen. Samarbeidsutvalgene involveres i utformingen av mattilbudet i barnehagene, innenfor gitte økonomiske og praktiske rammer”
Barnehagene skal ha sin egen kjøkkenressurs. Størrelsen på denne varierer og speiler størrelse på barnehagen og antall barn».

Dette innebærer at hver barnehage med utgangspunkt i sin prosentvise størrelse på kjøkkenressursen, må planlegge hva slags måltid som skal serveres daglig. Vedtektene angir ikke antall varme måltider i løpet av en uke. Her har den enkelte barnehage ulikt handlingsrom i forhold til sine rammer. Mat og måltider i barnehagen er en viktig del av daglige rutiner og er et felles ansvar som involverer hele personalgruppa.

Vi serverer 1 måltid pr.dag i barnehagen. I tillegg må barnet ha med seg matpakke, vannflaske og frukt hver dag. Dersom barnet skal spise frokost i barnehagen, må det tas med egen matboks til det. Maten barnehagen serverer vil variere, men vi vil informere om menyen på Visma barnehage, som er vår informasjonskanal til foresatte.

Åpningstid:

0700-1630, mandag-fredag

Barnehagen har stengt:

uke 28, 29, 30

Julaften og Nyttårsaften

Onsdag før Påske, stenger vi kl.12.