Trygt og godt barnehagemiljø

Her er våre rutiner for å forebygge, avdekke, stoppe, håndtere og følge opp mobbing i tråd med barnekonvensjonen og verdiene i rammeplanen:

1. Ansatte er til stede der barna er, i lek og aktiviteter. Vi snakker med barna om det som skjer/har skjedd. Enkeltvis eller i gruppe. Vi observerer og kartlegger. Tiltak utarbeides og iverksettes. Vi bruker PA (pedagogisk analyse), som metode i dette arbeidet. Foreldre inviteres til dialog og samarbeid. Tiltak følges opp og evalueres.

Alle barn skal føle seg betydningsfulle og oppleve at de er inkludert i vårt miljø.

Våre rutiner når barn, foreldre, eller ansatte melder fra om krenkelser:

1. Meldingen mottas

2. Foreldre kontaktes dersom barn er involvert i hendelsen.

3. Alvorlighet vurderes sammen med melder og foresatte.

4. Observasjoner og kartlegging av hendelse foretas.

5. Aktivitetsplan med tiltak utarbeides sammen med foreldre/foresatte.

6. Aktivitetsplan og tiltak evalueres.

7. Tiltak videreføres, eventuelt avsluttes.

8. Videre dialog og møter med foresatte og eventuelt andre samarbeidspartnere dersom det er nødvendig.

9. Alt dette dokumenteres i vårt digitale arkivsystem, Sikker Sak.

Dersom hendelsen er av høy alvorlighetsgrad, meldes saken videre til Kommunalsjef barnehage og Oppvekstdirektør.

VI HAR NULLTOLERANSE FOR MOBBING!