Publisert: 12. februar 2024 | Sist endret: 12. februar 2024 | Forfatter: Remi Hayek

En By for Alle!

I uke 6 markerte og feiret Bamsebo barnehage «En by for alle», Kristiansands årlige felles innsats for å fremme arbeidet med inkludering og mangfold. Årets tema er «menneskerettigheter», og i forbindelse med det har bamsebo barnehage planlagt og tilrettelagt for fellesaktiviteter på tvers av avdelingene for å bevisstgjøre vårt samhold og tilhørighet.

Samefolkets dag
Den 6. februar markerte vi samefolkets dag. Denne dagen ble markert med film og aktiviteter tilpasset barnas alder der barna fikk kjennskap til samisk kultur. Avdelingene ble forvandlet til et vinterlandskap med nordlys. Det var et magisk øyeblikk for oss voksne og barna å komme inn på morgenen med nordlys og samisk musikk. Avdelingene var dekorert med lavvo, gevir og samesko som barna kunne prøve. På storsiden har barna hatt felles samling på tvers av avdelingene. I en samisk fest skal det tradisjonelt serveres Gáhkku, samisk brød, og da måtet vi selvfølgelig lage det og! Alle barna kunne være med å lage og spise dette brødet.

En storslagen matfest!
I forkant av «en by for alle» uka ga småbarnssiden foreldrene en forespørsel om de ønsket å lage et måltid som representerer deres matkultur i forbindelse med en planlagt matfest der begge avdelingene på småsiden skulle spise sammen ulike matretter. For en storslagen matfest det ble! I forkant av matfesten dekorerte barna vinduene med sine håndavtrykk i forskjellige farger som symboliserer vårt samhold. I uteleken hørte vi på musikk på ulik språk og hadde aktiviteter med regnbue-fallskjermen.

Karneval
Siste dag av «en by for alle» uken ble avsluttet med en skikkelig karnevalfest! Der hadde vi ulike poster fylt med forskjellige aktiviteter som ansiktsmaling, lage kostymer, masker, se film og bake boller! Barna på småbarnssiden kom på et overaskelsesbesøk til de store barna i egne kostymer med rytmeinstrumenter, gitar og sang. Det var et skikkelig karnevaltog der vi sang for full hals!

Bærekraftig utvikling
«En by for alle» uken for i år har vært en kjempeartig og innholdsrik uke for alle i bamsebo barnehage. Men selv om uken er over, slutter ikke arbeidet med inkludering og mangfold. I barnehagehverdagen opplever og får barna kjennskap til menneskerettigheter gjennom blant annet lek ved at de lærer å dele leker med hverandre, inkludere hverandre i leken og kunne sette egne grenser for hva barna selv vil være med på. På tur får barna kjennskap til det å ta vare på naturen som igjen påvirker hvordan vi tar vare på hverandre. En barnehagehverdag er fylt med mange ulike situasjoner og muligheter for oss voksne til å være gode rollemodeller for barna som igjen er med å sikre en bærekraftig utvikling og et samfunn som vi alle ønsker å leve i og ta vare på.

Vennlig hilsen,
Alle oss i Bamsebo Barnehage