Ny i barnehagen

Å begynne i barnehagen er barnets, og familiens første overgang. Dere skal venne dere til en ny hverdag, med flere omsorgspersoner der barnet får muligheter for vennskap, lek og utforsking. Vi ønsker å gi alle barn en trygg oppstart i barnehagen.

"Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid
til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn.»
(Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 33).

Slik gjør vi det:

- når barnet har fått plass i barnehagen vil dere få en invitasjon til foreldremøte i mai/juni, der dere ønskes velkommen og får informasjon om oppstarten i barnehagen . Dere vil få hilse på pedagogene på avdelingen og få mulighet til å få praktisk informasjon (f.eks dagsrytme, måltider, soving, turer, utstyr), og bli med på en omvisning. Her avtales videre besøksdager sammen med barnet og tidspunkt for oppstart i august.

- Dere vil få invitasjon til besøksdager i juni, der dere er velkomne til å være med på deler av dagen til avdelingen og i lek.

- Oppstart i barnehagen - Bamsebo barnehage praktiserer foreldreaktiv oppstart i barnehagen, basert på kunnskap fra nyere forskning, som slår fast at dette er den beste tilnærming til oppstart i barnehage. Dette innebærer at foreldre må sette av tid til å være sammen med barnet i barnehagen den første uka. Hvis foreldre ikke har anledning, kan besteforeldre eller andre trygghetspersoner for barnet være med. Dersom dette er utfordrende for familien, så ta kontakt med barnehagen.

- I løpet av de to første ukene etter oppstart vil vi ha en oppstartssamtale.

Vi gleder oss til å bli kjent med barnet og familien, og ønsker å få til en god oppstartsperiode i tett dialog med dere foreldre som kjenner barnet best. En god start legger grunnlag for videre trivsel og et godt barnehageliv.