Våre satsingsområder

Barnehageåret 2023-2024

Barnehagen har på bakgrunn av kartlegging av pedagogisk praksis, prioritert følgende hovedsatsingsområde for neste barnehageår:
- Lek og språk
- Mangfold og inkludering

Vi anser lek og språk som viktig for å oppnå Kristiansandsbarnehagens formål om at alle barn og unge skal få oppleve at de er inkludert i fellesskapet. Vi fremhever lekens egenverdi: lek skal være morsomt og gi barn glede. I leken kan barn utforske, oppdage og forstå nye sammenhenger. Gjennom leken søker de mening i det de til enhver tid gjør, og sosiale, emosjonelle og kognitive ferdigheter stimuleres (f.eks. samarbeid, empati, selvhevdelse, selvregulering og mestring av sosiale relasjoner). Barns språkferdigheter har stor betydning for barnets trivsel og følelse av mestring i hverdagen. Språket gir gode forutsetninger for samspill med andre, for deltagelse i lek og for læring. Språk handler ikke bare om verbalspråk, men også om å forstå sitt eget og andres kroppsspråk. Ved å være tilstedeværende voksne følger vi opp barnas interesser og initiativ, og kan på denne måten hjelpe barnet til å utvide forståelsen av verden.

Vi anser flerspråklighet som en ressurs, og oppmuntrer barn og familier med flere språk til å dele sin kompetanse i barnehagen.

Vi legger til rette for aldersdelte grupper gjennom året slik at barna får tilpassede aktiviteter ut ifra modenhet og utvikling. Dette for at de kan bli kjent på tvers av alder og kjønn, og at de erfarer at alle er like mye verd og har like mye rett til å bestemme over seg selv. Vi har et fokus på at hverdagen i barnehagen speiler samfunnets mangfold og åpner barnas øyne for dette.

Bamsebo barnehage deltar i Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage (Rekomp), i samarbeid med Kristiansand kommune og Uia. Rekomp skal bidra til økt kompetanseutvikling gjennom kurs, prosjekter og utviklingsarbeid som involverer hele personalet i barnehagen. Vårt utviklingsarbeid startet med at vi ønsket å forbedre vår praksis med å bruke vårt mangfold som ressurs. Vi har gjennom utviklingsarbeidet jobbet med refleksjoner rundt vår praksis, satt oss inn i forskning og delt erfaringer med andre barnehager. Fra å ha fokus på kulturelt mangfold jobber vi nå med hvordan vi i det videre møter hvert enkelt barn og mangfoldet hver og en representerer. Vi fortsetter vårt arbeid dette barnehageåret med mangfold og inkludering der vi jobber med å styrke relasjoner med, og mellom barna, gjennom tilstedeværende voksne som bidrar til felles opplevelser og lek der hvert barn kan bli sett, hørt og tatt på alvor.