Publisert: 31. januar 2024 | Sist endret: 31. januar 2024 | Forfatter: Remi Hayek

Dramaturgiens magi

Bamsebo barnehage består av en mangfoldig gjeng av ansatte med ulike kunnskaper og interesseområder som vi sørger for å inkludere og løfte hverandre på det vi er gode på.  Vår ulike kompetanse brukes blant annet til å dramatisere eventyr i forbindelse med arrangementer, merkedager og i de planlagte og spontane pedagogiske aktiviteter. Noen kan være fortellerstemmen, andre kan skuespille karakterene i et eventyr, mens andre kan stå for bakgrunnsmusikken med instrumenter. Dramatisering av eventyr gjennomsyrer nesten alt vi gjør i barnehagen. Når vi leser bok, dramatiserer vi de ulike stemmene på karakterene i boka for å gi liv til de og gjøre høytlesningen spennende og variert for barna. I uteleken bruker vi sandkassene og lekene til å dramatisere bukke bruse, i barnas egen initierte lek dramatiserer vi – ja det gjennomsyrer alt vi gjør.

Derfor er det vel så viktig å synliggjøre «dramatiseringens magi» med dette innlegget. I forbindelse med «en by for alle» med tema: Menneskerettigheter, inkludering og mangfold, dramatiserer vi eventyret om skinnvotten og alle dyrene som fikk plass i den trange lille votten. «Det er plass til alle hvis vi bare klemmer oss sammen!». Budskapet til eventyret kan være mangt, men den vi synliggjør litt ekstra denne måneden er at selv om dyrene er forskjellige, er det plass til de også. Dette budskapet har vi videreført i forhold til hvordan vi organiserer oss på avdelingene fram mot «en by for alle» i uke 6. Så i de siste ukene har bjørnehjørnet og bjørnungen hatt felles samlingsstunder der vi alle møtes og inngår i et sosialt felleskap med hverandre. I «en by for alle» uka skal vi feire karneval sammen og spise sammen på langbord med mat fra ulike nasjonaliteter som representerer mangfoldet i barnegruppa. Denne felleskapstenkningen har også smittet seg over på foreldre som ønsker å bidra med mat fra ulike nasjonaliteter.

Tenk at et lite eventyr som skinnvotten, kunne inspirere til en slik felleskapstenkning?