Publisert: 08. januar 2024 | Sist endret: 08. januar 2024 | Forfatter: Marianne H. Salvesen

Bærekraft

Som en del av vårt arbeid med bærekraft har vi lært barna om flaskepanting.

Vi tok 2 åringene med til flaskeautomaten på nær butikken, hvor de fikk pante hver sine flasker. Vi så hvordan flaskene forsvant inn i hullet på automaten. Vi trykket på knappen og ut kom det en lapp som vi kunne handle for inne i butikken!! (vi kjøpte nesepapir for vi hadde så mye snørr i nesene våre:)

Tilbake i barnehagen laget vi vår egen panteautomat. Vi malte en pappkasse, laget hull til flaskene og til kvitteringen. Og en knapp til å trykke på.

Så var det klart for panting. Barna fikk etter tur putte flasker i automaten, trykke på knappen og fikk ut en kvittering de kunne handle for i dukkekroken. Her ble det handlet både" kaker" og "frukt". Det ble pantet masse flasker i lang tid fremover. Kjempegøy!

Vi brukte de fleste av rammeplanens fagområder i dette arbeidet med bærekraft. i tillegg til at det ga næring til lek og vennskap.