Publisert: 29. august 2023 | Sist endret: 29. august 2023 | Forfatter: Gunn Strand-Brunvatne

Miljø og Bærekraft

Vi er godt igang med tilvenning til barnehagen og barna har startet så smått med turer i nærmiljøet og til turplassene sine.
Her legger vi med en lenke til artikkelen til Lisa Annika Brand, den beskriver godt hvordan vi jobber og hva vi sammen med barna har fokus på når vi er på tur.
Tilbake til røttene

• På tur ønsker vi å vekke interesse og nysgjerrighet for naturen
  • Vi leker og undrer oss, utforsker og får opplevelser sammen.
  • Vi tar vare på turområdene våre, vi plukker søppel og passer på!

Fra vår årsplan 2023 2024:

Vår barnehage skal være et sted som fremmer omsorg for verden vi lever i både her og nå og i fremtiden. Barna skal oppleve verdien av å ta vare på seg selv, andre og naturen. Barnehagen skal legge grunnlaget for barns evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet.
Våren 2022 ble Bamsebo barnehage resertifisert som Miljøfyrtårn. Å arbeide med miljø og bærekraft er et bredt anliggende. Ikke bare handler det om natur og økologi, men også om at vi må bli bevisste på å fordele jordens ressurser mer holdbart og effektiv.
Dette innebærer forpliktelser i form av tiltak og kriterier vi må følge opp i barnehagen. Barna trekkes inn i pedagogiske opplegg knyttet til dette, og dere foresatte i form av informasjon og eventuelle oppfordringer i månedsbrevene.