Publisert: 23. juni 2025 | Sist endret: aldri | Forfatter: Ida

Rabarbrasyltetøy

For et par uker siden var barna med på å lage rabarbrasyltetøy. De var med på å ta opp, skylle og kutte i biter. Det ble faktisk hele 2,2 kg ferdig kuttet rabarbra! Da tok vi oppi sukker og lot det stå til dagen etterpå. Så blandet vi i saften fra to appelsiner og noen teskjeer kardemomme. Så kokte det i et par timer før det ble tatt over på glass. Da det ble nedkjølt kunne vi spise syltetøyet og det falt i smak hos de aller fleste.

Det ble mer enn nok syltetøy. så alle avdelinger har fått. Ettersom småbarnsavdelingene ikke var med på å lage, fikk de ark med bilder fra prosessen slik at de fikk et innblikk i hvordan syltetøyet ble laget.

Gjennomen en slik aktivitet får barna mange ulike erfaringer og opplevelser. Her er tre eksempler hentet fra to av fagområdene i Rammeplanen:

Barna

- får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid (Kropp, bevegelse, mat og helse).

- videreutvikler sin begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd (Kommunikasjon, språk og tekst).

- videreutvikler motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, koordinasjon og fysiske egenskaper (Kropp, bevegelse, mat og helse).