Om barnehagen

Turområder

I rammeplan for barnehagen står det at «Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring».

Barnehagen ligger like ved skogen og der er vi på tur hele året.
Vi har et eget inngjerdet turområde som ligger like ved barnehagen. Her har vi gapahuk og grillhytte hvor det er mulig å tenne bål for å varme seg på kalde dager. Turområdet har et variert terreng som inspirerer til forskjellig typer lek. Om våren og sommeren finner vi insekter under steiner og stokker, på høsten plukker vi blåbær og på vinteren kan barn, og voksne, ake på rumpeakebrett.

Litt lenger unna barnehagen har vi flere faste steder vi går tur til. De mest populære er Vakkerstien, Slengtauskogen og Høyfjellet.

Gymsal
Vi er så heldige at barnehagen har en egen gymsal. Hver avdeling har faste tider der de kan benytte seg av den. Vi har baller, fotballmål, rockeringer og «mopeder» vi kan ta ut. Vi har også forskjellige madrasser, matter og tjukkaser som kan blant annet kan brukes til å lage hinderløyper.

Gymsalen brukes også til fellesarrangementer som karneval, nissefest og fellessamlinger, og i løpet av året får vi også besøk av konserter og forestillinger.

Uteområder
Vi har tre uteområder i barnehagen. Lillemeis og Toppmeis har hvert sitt uteområde og Kjøttmeis og Blåmeis har et felles. Det er et stort og variert område med blant annet sandkasser, rutsjer, runser/huske, trær, busker og kjøkkenhage som inviterer til forskjellig typer lek. Det er også flere bord med benker ute slik at det går an å spise ute når været tillater det. I tilknytning til lekeplassen er det også en egen sykkelbane.