Publisert: 25. april 2024 | Sist endret: 25. april 2024 | Forfatter: Magnhild Hovet

Forskningsprosjekt.

Vi er med på et forskningsprosjekt gjennom UiA. Det er barna på Bragdøya forskerne skal følge i flere dager. Vi er stolte over at UiA velger å forske på det unike tilbudet vi gir barna her i Skårungen barnehage. Vi gleder oss til å se hva de konkluderer med til slutt.

Forskerne skriver:

"Vi er så heldige å kunne tilbringe noen perioder med Skårungen på Bragdøya. Det er en glede å tilbringe dagene med barna, som har tatt imot oss med nysgjerrighet og åpne arme. Vår prosjektgruppe består av Soern Finn Menning, Merete Lund Fasting og Lisa Annika Brandt fra Universitet i Agder. Prosjektet har sitt utgangspunkt i en felles faglig nysgjerrighet rundt barnehagepraksisen som leves ut gjennom å tilbringe mesteparten av hverdagen på Bragdøya. En barnehagehverdag, hvor barn reiser med båt til en øy året rundt for å tilbringe dagen, er unik. Som universitet i umiddelbar nærhet mener vi, at det er vårt ansvar å løfte, undersøke og videreformidle denne alternative måten å utøve barnehagepedagogikk på. Det vi spesielt ønsker å fremme med vårt prosjekt er barnas samspill med øya, hva denne inviterer til og hvordan denne samhandlingen påvirkes av årstid og værforhold. Vår hypotese er, at øya tilbyr enestående erfaringer knyttet til både livsmestring og bærekraft. Vi ser frem til å bli enda bedre kjent med Skårungene!"