Publisert: 24. januar 2024 | Sist endret: 24. januar 2024 | Forfatter: Anniken Reftstie

Spill på Bragdøya

Den siste måneden har vi fokusert på spill på avdelingen Bragdøya. Vi har testet ut og spilt mange forskjellige spill og kanskje fått litt inspirasjon fra dette. Deretter har vi satt i gang det å prøve å lage helt egne spill! Det begynte som en planlagt aktivitet, hvor vi satt i gang barna til å lage egne spill, til at flere av barna selv finner ark og tegneblyanter for å lage sine egne spill. Spillene barna har laget har vi laminert, slik at de kan brukes lenge og uten at de ødelegges.

Barna har blant annet laget stigespill, slangespill, unicornspill, monsterspill og biespill. De fleste har laget spill hvor man følger en linje, og hvor det er ulike hinder og oppgaver man skal gjøre på veien fra start til mål. Barna får være kreative med å velge selv hvordan de vil at spillene skal se ut og hva slags tema de skal ha på selve spillet. De lærer hvordan man skriver «start» og «mål», som det ofte står i spill. Noen av spillene inkluderer ulike tall, i tillegg til at det brukes terning. Dette gjør at barna får en større tallforståelse. Når barna spiller sammen får de øvd på sosial og språklig samhandling, det å tape og det å vente på tur. Samtidig som at det er gøy og at det skaper mestringsfølelse når de får spilt noe de selv har laget.