Publisert: 11. april 2024 | Sist endret: 11. april 2024 | Forfatter: Linn Elisabeth Weaver

Ulike høytider

I Karuss barnehage er vi heldige som har barn og ansatte som kommer fra ulike land, kulturer og religioner. Alle barn skal få identitetsbekreftelse, få føle seg sett og anerkjent for den de er. Dette handler om mer enn religion og livssyn, det handler om å gi rom for at mangfoldet kan være en måte å bygge bro mellom livet i hjemmet og barnehagen.

Vi fremhever mangfoldet i hverdagen gjennom barnehageåret. Vi har fokus på ulike språk, eventyr fra ulike land og verdensdeler, markering av FN-dagen, mangfold og inkluderingsuke osv. Rammeplanen for barnehage forteller oss at: «Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett». Barnehagen er en unik arena for å arbeide med toleranse, respekt, likeverd og inkludering.

I arbeidet vårt markerer vi og høytidene som er representert i barnehagen. Vi har snakket om og markert den kristne høytiden jul og påske, og vietnamesisk nyttår. Ramadan og Eid er de viktigste høytidene i islam og en stor høytid for flere barn, foreldre og ansatte i vår barnehage. Vi forbereder markeringen av Eid ved å snakke om islam, ramadan og selve Eid feiringen. I mars har vi hatt kalender som teller ned under ramadan. Barn har fargelagt tegneark, pyntet deler av avdelingene og vi har brukt bilder og konkreter i samtaler. Eid ble markert med fellessamling hvor barn og voksne bl.a. fortalte om fasten, viste hvordan man pynter seg til Eid, hvordan de ber og forteller om den store festen.