Ny i barnehagen

Mål for arbeidet:

Alle barn i Kristiansand sikres en god oppstart, og får en trygg tilknytning til viktige voksne i barnehagen.

I Karuss og Skårungen blir alle nye familier invitert til besøk før sommeren. På første besøk får barnet og foresatte hilse på de ansatte og blir vist rundt i barnehagen. På senere besøk kan barnet sammen med foresatte komme og leke med barna på avdelingen.

Oppstart i barnehagen:

Foreldre skal som utgangspunkt være tilstede hele uken.

Trygg voksen i barnehagen er tett på, foreldrene er aktive med sitt barn.

1.dag. Barn og foresatte kommer til avtalt tid og blir møtt av en ansatt på avdelingen. Dato og klokkeslett avtales på besøksdag, per telefon, eller per e-post. første dagen vil vi at barn og foresatte skal være i barnehage 1-2 timer. Foreldre har ansvar.

2. dag: Kort dag, 2-3 timer. Foreldre har ansvar.

3. dag: Kan være litt lengre og det vurderes om barnet skal sove i barnehagen. Foreldre er med.

4.dag: Foreldre er fortsatt med hele tiden, men forsøker å trekke seg unna en liten stund. Barnet sover i barnehagen. Fortsatt viktig at ikke dagen blir så lang.

5.dag: Foreldre er med, men kan gå fra barnet litt lengre. Den trygge voksne fra barnehagen overtar gradvis ansvar og oppgaver.

Uke 2:, dag 1: Det er viktig beregne god tid etter helga, da har det vært et brudd. Trygge voksne (foreldre, besteforeldre, andre), må være med eller tilgjengelige ved behov.

Utover uke 2: Barnet bør ha kortere dager. Det vurderes om foreldre/trygghetsperson må være med.

Kort tid etter oppstart avtaler vi en oppstartssamtale mellom pedagog og foresatte. Vi legger vekt på å gi god tid til tilvenning og en trygg start for både barn og foresatte.

Forskning viser at de første dagene i barnehagen er svært viktig for å oppnå og skap trygghet for barnet i barnehagen. Den tryggheten kommer ved at foreldre tar seg god tid sammen med barnet de første ukene. Vi ønsker å ha en god dialog med foresatte, slik at vi får en god tilvenning for alle barn.