Om Karuss barnehage

Karuss og Skårungen er to barnehager i en enhet, med felles ledelse.  Helle Schiøtz er enhetsleder og Magnhild Hovet (starter 1.2.2023) er styrer for Skårungen. Magnhild er styrer på Skårungen og vil ha hovedansvar for daglig drift av det bygget. Helle vil ha ha hovedansvar for daglig drift av Karuss. Sammen fungerer de som et leder team for begge husene i enheten. Barnehagene samarbeider og har mange aktiviteter og personalarbeid felles.

Barnehagen stod ferdig i 1999 og ligger på Karuss i midtre Vågsbygd. Barnehagen ligger på en flott naturtomt ved siden av Karuss skole, i nærheten av Vågsbygdskauen og har en sentral beliggenhet i forhold til andre fasiliteter i Vågsbygd som biblioteket, Myren Gård, Karussbanen, Auglandsbukta, Pers Hage osv. Lekeplassen er variert med trær til å klatre i, kupert terreng og utfordringer for barn i alle aldre.

Barnehagen har tre avdelinger: Rompetrollane, Salamander og Froskane.
Avdeling Rompetrollane har 15 plasser for barn i alderen 1-2 år
Avdeling Salamander har 24 plasser for barn i alderen 3-6 år.
Avdeling Froskane har 24 plasser for barn i alderen 3-6 år.
Til sammen tilbyr vi daglig plass til 63 barn på Karuss barnehage. Vi har 14 årsverk knyttet til barnehagen i tillegg til ekstraressurser.
Barnehagen har åpent fra 7.00 - 16.30 hver dag.

Alle avdelingene har sin egen mobiltelefon, i tillegg til fasttelefonnummer som man kan ringe og få tastevalg for leder eller avdelingene. For å ringe direkte til avdelingen eller sende melding bruker dere disse numrene:

Karuss barnehage:38 11 37 60

Avdeling Froskane: 93 42 74 13

Avdeling Salamander: 99 12 59 42

Avdeling Rompetrollane: 95 45 00 24

I Karuss og Skårungen barnehageenhet er uteliv og livsmestring en viktig ramme for det daglige innholdet og vår pedagogiske praksis. I tråd med verdigrunnlaget for Kristiansandsbarnehagen og Rammeplanen ønsker vi å sette søkelyset på at alle barn og unge skal oppleve at de er inkludert i fellesskapet.
Gjennom aktive, deltakende og reflekterte voksne kan mye av barnehagens aktiviteter gjøres ute når vær og temperatur tillater det. Vi bruker uterommet bevisst i vårt pedagogiske arbeid. Gode felles opplevelser i naturen er med på å styrke opplevelsen av inkludering og fremmer livsmestring. Uterommet er romslig og konfliktdempende, og nærværende voksne bidrar til at alle blir inkludert i lek og samspill.
Vi ønsker å legge til rette for at barna føler seg inkludert i fellesskapet gjennom arbeid med relasjonsbygging, felles aktiviteter og tid til den gode leken. Naturen og uterommet er et godt utgangspunkt for arbeid med livsmestring gjennom bevegelsesglede, varierte uteområder som innbyr til god lek og frihetsfølelsen barna kan oppleve når de får leke ute i naturen.
Rammeplanen fremhever livsmestring i barnehagen hvor det vektlegges at barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Vi ønsker å fremme barnas fysiske og psykiske helse i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd.