Publisert: 25. januar 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Anne Solbjørg Tufteland

Rompetroll

I løpet av januar har vi på avdelingen Rompetroll, hatt fokus på fagområdet, Antall rom og form. Vi har jobbet med primærfargene rød, gul og blå. I tillegg har vi blandet fargene blå og gul og sett at dette plutselig skifter farge til grønn. Det er helt magisk og kjempegøy å trylle.

Vi har også jobbet med formene trekant, firkant og runding.  Formene er blitt limt på gulvet, vinduene og brukt mye i samlingsstundene. Vi har brukt sanger som, «Min hatt den har tre kanter», «Jeg er en liten blå ballong», «Se min kjole» Vi har også sett på former som vi omgir oss i hverdagen. Det kan være trekantede vinduer, runde baller eller firkantede duploklosser og så videre.
Vi har også hatt fokus på tallene 1-3. Vi teller og barna blir kjent med mengdene ved at vi leker med biler, dokker eller dyr og teller hvor mange vi har. Vi teller hvor mange vi sitter sammen når vi spiser og hvor mange leker vi har i bøtta. Vi synger også sanger som inneholder telling: «En og to og tre indianere», «Vi er en familie» på 5 osv.

I rammeplanen står det at «-Barnehagen skal synliggjøre sammenhengen og legge til rette for at barn kan utforske og oppdage matematikk i dagliglivet, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreativ og skapende» Når det er sagt så får barna som er mellom 1-3 år muligheter for å bruke kreativiteten og skapergleden. Vi maler og blander farger og egne kunstverk. Vi har hatt en gøy og lærerik måned.