Publisert: 24. november 2023 | Sist endret: 24. november 2023 | Forfatter: Hilde Grimm

ChatGPT i undervisningen - Kan det skape læring?

I en klasse på 8. og 10. trinn er det satt i gang et forskningsprosjekt der UiAs Jon Olav Sørhaug og hans masterstudent ønsker å finne ut hvordan elever kan benytte seg av ChatGPT (kunstig intelligens) på en god og lærerik måte.

Mange forbinder nå ChatGPT med studenter og elever som fusker på eksamen, ved å leverer inn oppgaver skrevet av kunstig intelligens. Det er en utfordring vi er nødt til å møte, og kanskje er den beste måten å lære elevene at ChatGPT kan være et godt hjelpemiddel. Elevene må da få gode oppgaver, og prosessen må følges. De må oppleve at det er nyttig å kunne produserer en tekst der de selv har tatt avgjørelser, reflektert og bygd opp teksten. De skal ende opp med en tekst der de viser egen kompetanse, og sikrer at den informasjonen de bruker fra ChatGPT er riktig og god. 

Lærer Sjur Wergeland er initiativtaker, og norsklærer for de to klassene som er så heldige å få være med på dette. Enkelte av elevenes skjerm filmes, og på den måten kan prosessen studeres nøye i etterkant. Man kan også se om en elev på 8. trinn bruker hjelpemiddelet like godt som elever på 10. trinn. 

Jon Olav Sørhaug har også hatt et seminar for alle språklærene på skolen, og kommer tilbake til personalet når han er kommet lengre i forskningen. På den måten får også mange lærere hos oss økt kompetanse og tips til hvordan vi kan bruke ChatGPT på en god måte, og i tråd med gdpr-regler.