Karakterer og klagerett

Når elever avslutter ett eller flere fag, settes det en standpunktkarakter, dvs en karakter som kommer på elevens vitnemål.
Bruken av karakterer i ungdomsskolen er hjemlet i Forskrift til opplæringsloven , §3.5 osv
Det gis tallkarakterer på skalaen 1 – 6 i fagene, men ikke i orden og atferd.
Grunnlaget for karakterfastsettelse i ungdomsskole er en vurdering av elevens kompetanse ut fra de kompetansemålene som er satt i læreplanen for det enkelte fag. Dette innebærer at elevens forutsetninger i de ulike fagene ikke blir trukket inn i karakterfastsettelsen, med unntak av karakteren i kroppsøving på ungdomstrinnet.
Tallkarakterene har dette innholdet:
Karakteren 1 uttrykker at eleven har svært lav kompetanse i faget.
Karakteren 2 uttrykker at eleven har lav kompetanse i faget.
Karakteren 3 uttrykker at eleven har nokså god kompetanse i faget.
Karakteren 4 uttrykker at eleven har god kompetanse i faget.
Karakteren 5 uttrykker at eleven har meget god kompetanse i faget.
Karakteren 6 uttrykker at eleven har fremragende kompetanse i faget

Ved karakterfastsettelse hender det at eleven ønsker å klage på karakteren sin. Gjelder dette deg, ber vi deg gjøre følgende:
1. Ta kontakt med faglærer per telefon eller mail og be om en samtale for å få begrunnelse for karakteren(e)
Ønsker du fortsatt å klage, gjør du følgende:
2. Send en skriftlig klage til skolen (rektor). Klagen må signeres av eleven eller foreldrene. Det må gå fram hva eleven klager på, og klagen bør inneholde annen relevant informasjon og begrunnelsen for klagen.
3. Faglærerbegrunnelse samt rektors uttalelse sendes samlet til Statsforvalteren med kopi til klager.
4. Fylkesmannen avgjør om klagen tas til følge eller ikke.
5. Tas klagen til følge, sendes saken tilbake til skolen for ny vurdering og det er rektor som fastsetter endelig karakter. Denne kan ikke påklages.
Tas klagen ikke til følge, blir karakteren stående.

Klage på karakter:

Husk at du:
• Må klage innen ti dager etter at karakteren din er satt
• Snakker med faglæreren før du bestemmer deg for å klage. Du kan også få råd fra kontaktlærer eller rektor.
• Må levere klagen skriftlig til skolen din
• Må undertegne klagen din

Resultatet av klagen kan være at du beholder karakteren din, eller at du får en bedre eller dårligere karakter. Du får vite resultatet av klagen av skolen din.

For mer utfyllende informasjon: Behandling av klager