Velg avdeling Forside
01020304050607
29300102030405
Om barnehagen

Christinedal kunst- og kulturbarnehage er en privat barnehage som åpnet i 2009. Barnehagen finner sted i Harry Fetts vei 10 på Bryn, omkranset av en stor eplehage og flott natur. Barnehagen har totalt 60 barn, fordelt på 3 aldersinndelte avdelinger: Moloen 3 – 6 år, Kastanjetreet 2 – 3 år og Måneskinn 1 – 2 år.
Vi holder til i huset til den tidligere riksantikvaren Harry Fett, og hver avdeling er oppkalt etter kunst som en gang har funnet sted i huset. Christinedal er fredet, og selve bygget byr på mange varierte kunstuttrykk i seg selv, fra arkitektur til kunst i tak og på vegger. Barnehagens inne- og uteområder gir gode muligheter for barns lek og utvikling. Christinedal ligger tett til Østensjøvannet og skogen rundt, som ofte benyttes til turer og utforskning. Barnehagen ligger også i nærhet av både T-bane og buss, noe som gir oss lett tilgang til kulturelle plasser.
Barnehagens satsingsområder er kunst, kultur og kreativitet og vi bruker prosjektarbeid som metode.
Christinedals visjon: “kreative prosesser fremmer mestring og sosiale ferdigheter”.
Vi er en barnehage med et særlig formål, som er kunst og kultur. Vi mener at det er i de kreative prosessene at barna opplever mestring og at de tilegner seg sosiale ferdigheter gjennom fellesskap og demokrati. Vi mener at det er opplevelsene barna får underveis i prosessene som er målet, ikke det ferdige produktet. Samtidig ønsker vi å gi barna nye inntrykk gjennom varierte typer kunst- og kulturtilbud som byen, samfunnet og barnehagen vår har å by på. Hos oss skal alle barn få erfare og ta del i varierte kunst- og kulturuttrykk, og inntrykk.

Christinedal kunst- og kulturbarnehage holder til på det historiske landemerket med samme navn på Bryn i bydel Østensjø i Oslo.

Christinedal var opprinnelig boligen til Norges første riksantikvar, Harry Fett (1875-1962). Han stilte huset til disposisjon for unge kunstnere i sin samtid. Harry Fett mente at det var viktig for mennesket å ha tilgang til kunstneriske opplevelser, fordi kunsten i seg selv ville bidra til en menneskelig og sjelsmessig utvikling i samfunnet.

Dette er en filosofi som barnehagen prøver å videreformidle i sitt pedagogiske grunnsyn. Ved å stimulere barns individuelle utvikling og kreativitet gjennom tilretteleggelse for kunstnerisk utfoldelse og sanseopplevelser viderefører vi Harry Fetts arbeid med å bringe kunsten til folket.