Harry Fetts vei 10 0667 Oslo
01020304050607
29300102030405
Prosjektarbeid som metode

I psykisk helsefremmende barnehager ivaretar de ansatte barns rett til medvirkning ved å skape et inkluderende fellesskap hvor barna opplever seg som meningsfulle aktører og bidragsytere. Når vi jobber prosjektbasert har vi erfart at barna føler seg inkludert, det er lystbetont å samarbeide med andre barn samtidig som at de tilegner seg egne erfaringer med å samarbeide i grupper. De får ta del i et demokrati og fellesskap. Metoden er med på å styrke barnets rett til medvirkning i barnehagens pedagogiske planer, innhold og danningsprosess.
Metoden bygger på vårt syn på barn som kompetente mennesker med iboende evner og vilje til å lære og undre seg, være kreative og utforskende. Et prosjektarbeid kan dekke alle fagområder og ta i bruk alle sanser, kroppen, språk, musikk, farger og former. I et prosjektarbeid er det prosessen som er selve målet, og ikke et eventuelt resultat. Planlegging og vurderinger skjer underveis og fortløpende. Et prosjekt kan være kortvarig eller strekke seg over lang tid, alt etter hvor barnas engasjement ligger. Vi voksne skal være tilstedeværende, gripe fatt i barnets her-og-nå opplevelser, reflektere og undre oss sammen med barna. Prosjektarbeidet vil avsluttes med en prosjektevaluering og en utstilling som viser prosessene og andre produksjoner.
Vi ansatte jobber aktivt med pedagogisk dokumentasjon, som synliggjør fellesskapets opplevelser og erfaringer som grunnlag for videre utvikling av prosessene. Vi bruker MyKid aktivt for å dokumentere med bilder, videoer og skriver «dagen i dag» for å inkludere foreldrene i det vi gjør. Dette er den daglige dokumentasjonen, mens evalueringer og utstilling er en oppsummering.
De siste 5 årene har vi brukt prosjektarbeid som metode. I barnehageåret 2022/2023 hadde vi Olafur Eliasson som inspirasjon til prosjektarbeidet. Dette barnehageåret skal vi ha det sanselige enda mere i fokus, og vi kommer til å bruke ulike materialer som inspirasjon. Materialene blir presentert for barna i impulser, før dette materialet jobbes med på ulike måter på avdelingene over en lengre periode. Her knytter vi materialet opp mot turer, kunst, drama, musikk og bevegelse, for å skape en rød tråd. Prosjekttittelen fra i fjor beholder vi, nemlig «sanselig berørt».