Harry Fetts vei 10 0667 Oslo
01020304050607
29300102030405
Historien om Christinedal

Christinedal – kultursenteret vi ikke må glemme

Villaen Christinedal på Bryn ble bygget rundt 1900 av Eduard Fett (1849-1911) som sommerbolig for familien. Han kjøpte eiendommen av kjøpmannen Petter Wessel Wind Kildal på Høyenhall og oppførte fabrikken Eduard Fett & Co Høyenhall Fabrikker som bl.a. produserte papp- og vatt-produkter. Fabrikken ble opprinnelig etablert på Vallø ved Tønsberg. Da Eduard Fett døde i 1911 overtok hans sønn Harry Fett (1875-1962) som fabrikkeier, på det tidspunkt allerede en betydelig kulturpersonlighet. Han var riksantikvar fra 1913-1946 og var i denne perioden virksom på to områder, en rolle han mestret godt. Fabrikken bygget han opp til en betydelig virksomhet, samtidig som han ivaretok sitt riksantikvarembete og satte tydelige spor innen kunst og kultur i Norge. Christinedal ble etter krigen også benyttet som fabrikkens kontorer.

Malerier, skulpturer og hageanlegg

Harry Fett bygget opp en betydelig samling malerier, ikke minst av Christian Krogh som fikk plass i det han kalte Krogh-salen. Ellers var alle vegger tettpakket med malerier av kjente kunstnere. Hagesuten ble benyttet til antikke skulpturer han hadde et nært forhold til. Prydhagen var et idyllisk sted med regnbuebroer rundt Mølledammen. Kollen som i dag er bebygd med boligblokker, den gang et skogsområde, ble ofte brukt til småturer. “Den gule stue” (på 1990-tallet malt rød) var et koselig innslag i hageanlegget. På Knut Hamsuns 60-årsdag plantet Harry Fett en eik som er lett synlig mot Bryn senter. Frukthage manglet heller ikke og det var en rikholdig grønnsakshage. Etter at Harry Fett døde ble maleriene spredt på flere steder, mens skulpturene fant veien til Nasjonalgalleriet der de fortsatt finnes.

Harry Fett var en person som likte å samle venner rundt seg, gjerne til middag på Christinedal. Fem av vennenes motivtegninger til terrassen med 20 mosaikkplater ble til ved en slik anledning. Av tiltak Harry Fett bl.a. huskes for er “Kunst på arbeidsplassen”. Gjennom dette utstillingsprosjektet ble kunsten formidlet til folket, ikke bare eliten. Harry Fett hadde et meget fortrolig forhold til sine ansatte, noe han gjerne viste ved formidling av sine interesser.

Fabrikken som forsvant

I 1973 ble fabrikken nedlagt og en rekke mindre bedrifter flyttet etter hvert inn. I 2007 ble fabrikkbygningene revet, men det varte helt til sommeren 2011 før arbeidet ble gjenopptatt for oppføring av boligblokker på fabrikktomten. Villaen Christinedal fortsatte etter nedleggelsen som kontorlokaler, først til utleie, senere solgt. I dag er det Christinedal kunst- og kulturbarnehage som holder til her.

Fredning

Hovedbygningen Christinedal inklusive mosaikkterrassen og hageanlegget ble i 2009 midlertidig fredet etter lov om kulturminner. Byantikvaren har opplyst at det vurderes hva som i tillegg vil bli omfattet av en endelig fredning. Det tenkes da på "Den gule stue", Mølledammen, arbeiderboligene, stallen og den såkalte Hamsun-eika. Planarbeidet med utvidelse av Bryn senter vil også få mye å si for området rundt Christinedal.