Ny i barnehagen

Veslefrikk barnehage legger til rette for at barnet skal få en trygg og god start i barnehagen. Den første tiden er det fokus på å bli kjent, tilpasse seg rutiner, organisere og etablere gode relasjonen til personalet og andre barn. Vi starter med å bli kjent med de nye avdelingene i juni. Da vil dere bli møtt av pedagogisk leder og styrer. Her snakker vi om ting dere lurer på, og gir informasjon om oppstartsperioden. I oppstartsperioden utveksler vi informasjon om barnet. Vi tilpasser rutiner og organiserer tid og rom slik at barnet blir kjent, knytter seg til personalet og andre barn. I samarbeid med foresatte avtaler vi hvor lenge barnet skal være i barnehagen. Tiden barnet trenger for å bli trygg i barnehagene er veldig individuelt. Forskning viser at spesielt de yngste barna trenger litt lengre tid. Oppstartsperioden bør i samarbeid med barnehage tilpasses det enkelte barn. Når barnet begynner i barnehagen, ønsker vi at foreldrene bruker minimum tre dager sammen med barnet. Vi anbefaler at barnet har korte dager den første tiden. Dette avtales med pedagogisk leder.

Du finner mer informasjon her