Gosen barnehage Gosenlund 14 4041 Hafrsfjord Telefon: 51913267 Send oss e-post
Haugtussa barnehage Åroliljastien 2 4021 Stavanger Telefon: 51913315 Send oss e-post
Havhesten barnehage Professor Olav Hanssensvei 12 4021 Stavanger Telefon: 51913612 Send oss e-post
Krabat barnehage Kjell Arholms gate 26 Stavanger Telefon: 51913612 Send oss e-post
Madlavoll barnehage Professor Olav Hanssensvei 4021 Stavanger Telefon: 51912633 Send oss e-post
Redaktør: Margareth Olsen
Logg inn
Trafikken, dyr og traktorer

Ukens tur ble på onsdag denne gangen. Vi besøkte Ullandhaug økologiske gården og hilste på noen av dyrene der.

Når vi forlater barnehagen vår for å gå en lengre tur i nærmiljø, snakker vi både bevisst og ubevisst mye om trafikken: vi ber barna om å være oppmerksomme for biler som beveger seg i Haugtussa feltet, på vei til Ullandhaug gården krysser vi kjørebane i gangfelt flere steder der vi må forsikre oss at sjåførene ser oss og stopper for å slippe oss over veien. På turen gir slike begreper som «oppover», «til høyre», «rett fram» osv. mye mer mening. Tur i nærmiljø er blant annet en arena der barna kan lære å orientere seg og ferdes trygt. (Rammeplanen, 2017).

Så vik kom trygt fram til Ullandhauggården i dag også. Vi hilste på hestene som spiste gress. Akkurat som våre gamle kjente Bukkene Bruse liker hestene også gress. Vi så tre kjempestore  griser som gravde i gjørmen med snutene sine. Vi spiste lunsj ved siden av en koselig hønsegjeng. Vi så ei kråke selvfølgelig. Da måtte vi spørre «Kråkemor, kråkemor, hvor mange egg har du?». Det er gøy å trekke paralleller mellom eventyrverden og den ekte dyreverden. På den måten beriker disse to verdener hverandre og forsterker ungenes fantasi og språkutvikling.
Vi må også nevne alle de bussene og traktorene som kjørte forbi oss eller stod plassert midt på gården. Dette ga mange «wow» -opplevelser 😊

Main Image
Bilde 1 av 10