Artikkel
Tjensvollveien 44 4021 Stavanger
Redaktør: Wenche Kristiansen, Wenche N. Sørensen
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<mai 2024><<
mai 2024
mtotfls
29300102030405
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Månedsbrev mai

Da takker vi for en spennende april måned, i alle fall værmessig. Vi startet med snø, og avslutter april med 18 grader. og sol.

Vi har også jobbet mye med barnegruppen denne måneden med fokus på sosial kompetanse.

I april har vi altså jobbet mye med sosial kompetanse og vi har fokusert på tema vennskap, hvordan skal vi være mot hverandre, konfliktløsning og et tett samarbeid med foreldre.

Vi har jobbet med dette tema i gruppene, i samlinger og ellers i hverdagen. Vi prøver å sette fokus på alt det gode som skjer i gruppa, og det er det mye av:-). Vi tar tak i de konfliktene som oppstår og veileder barna til nye måter å løse disse på. Vi er opptatt av at vi som voksne skal være tilstede for å kunne ta tak i ulike episoder før de utvikler seg. Det er mange barn som har hver sine behov, så dette er ikke alltid like lett å være i forkant. Ting skjer fort:-).

Vi har jobbet med "hjerteprogrammet" som er et pedagogisk opplegg som fremmer sosial kompetanse.

Femårsklubben har snakket om skolestart, vi har vært på lekeplassene til nærskolene, KF-skolen og Tjensvoll skole. Vi var også en tur oppe på KF- skolen og leverte papirer og lurte inn i klasserommene til første klasse, og fikk snakke med lærer og elever.

Venneklubben var nede hos Hanne på Mostun.

Knøttene har byttet turdag fra torsdag til mandag, da kan de gå på lengre turer.

Både Venneklubben og Knøttene har hatt samlinger hvor vi har tatt opp ulike tema innen førstehjelp, skrubbsår, stikk fra insekter, kuttskader og klemskader. 1) Spør hva som har skjedd og trøst, 3) hent en voksen, 3) behandle skaden. I den største gruppen snakker vi om at hvis det ikke er voksne å få tak i kan vi hjelpe selv, vi øver også på å ringe 113.

Ellers har vi begynt å øve til 17.mai sanger:

Tenk at nå er dagen her

Alle fugler små de er

Ja, vi elsker dette landet

Og vi øver til sommerfesten:

Hjertevenn

Halle halle halleluja

Gud er så glad i meg

Fem små apekatter

Femåringene har begynt å øve på teaterstykket. Gled dere!

I mai er det mange fridager, men vi skal benytte oss godt av de dagene innimellom.

Vi skal øve videre på sanger og teater. Vi skal fortsette med førstehjelp og Hjerteprogrammet.

Vi skal være observante og synlige voksne som kan være støttespillere i barnas lek og hverdag.  Vi skal støtte opp om de gode relasjonene vi opplever.

Vi skal ha samling om Kristi himmelfart og pinse.

14. mai feirer vi 17.mai i barnehagen, da går vi i tog og har tradisjonell 17. mai feiring i barnehagen med leker og pølser, for barna. Alle de som ønsker, og har tid,  kan komme å se på toget. Hvor vi går og når kommer vi tilbake til på transponder.

15. mai skal vi ha dugnad i barnehagen. Da skal vi vaskes både inne og ute, sope opp all sand og grave opp under lekeapparatene. Solborg kafeen serverer en lett middag før dere setter i gang med vaskekluter og koster.

Uke 21 har både Camilla og Elisabeth ferie, da har vi ikke lagt opp til så mye opplegg, men tar det litt som det kommer.

21. mai skal Venneklubben til Hanne på Mostun.