Artikkel
Solborg Barnehage
Tjensvollveien 44 4021 Stavanger
Redaktør: Wenche Kristiansen, Wenche N. Sørensen
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Velkommen til Solborg Barnehage

LITEN, OG GOD Å BLI STOR I

Her vil dere finne mye nyttig informasjon. På hjemmesiden vår legger vi ut viktige nyheter fra styrer og personalet.

Vi anbefaler dere jevnlig å besøke vår hjemmeside!

Solborg barnehage ligger på området til Solborg folkehøgskole.

Vi eies og drives av folkehøgskolen.

Åpningstider:

Åpningstidene i barnehagen er 7.30 - 16.30.

Barnehagen har stengt på helligdager, i romjulen og i påskeuken, samt jul – og nyttårsaften. Barnehagen er åpen 5 dager per uke og bortimot 12 måneder i året. Barnehagen stenger 2 uker i fellesferien. Barnehagen vil holde stengt 3 sammenhengende uker om sommeren dersom mindre enn 3 barn trenger plassen uken før eller etter de fastsette stengte ukene. Barnehagen har 5 planleggingsdager i løpet av et barnehageår.

Hvor er barnehagen?

Vi holder til i Tjensvollveien 44, på området til Solborg folkehøgskole.

Du kan se nærmere på kartet fra http://kart.gulesider.no/m/kIYh2

Hva kan vi tilby i Solborg barnehage:

Tryggheten ved å være en liten barnehage: Solborg barnehage er en liten barnehage for barn mellom 1 - 5 år. Kanskje en av Stavangers minste? Barnehagen har 27 plasser og fire voksne på avdelingen, antall barn vil variere ettersom barn under 3 år opptar to plasser.  I Solborg barnehage er der små forhold. Både de ansatte, barna og foreldre kjenner hverandre godt. Dette fører til at barnehagen blir trygg, intim og tiden strekker til på en annen måte enn den kanskje gjør i større barnehager. Blant annet har vi god tid til å være sammen med barna når vi er ute.

Svømming

Vi svømmer en gang i uken i svømmehallen til skolen. Vi er da to voksne og 4-5 barn. det er alltid en voksen med som har godkjent livredningskurs.

Barnehagens fysiske miljø.

Vi har tre store rom pluss diverse ganger og garderobe hvor det er god plass til ulike typer lek, læring og andre typer aktiviteter.

Et flott uteområde!

Vi har et sjeldent fint uteområde som vi bruker mye, her er ulike lekeapparater, den populære sjørøverskuta vår, gode klatre tre, fin plass til å øve på sykkel, blåbærbusker, egne blomsterbed og mye annet. Vi syns at vi har en lekeplass som gir gode muligheter til : klatring, løping, sykling, rutsje, finne kroker en kan gjemme seg bort i .. , bygge i sanden, disse , leke med vann og sand.

Tur

Barnehagen benytter seg av de turområder som ligger rundt barnehagen. Vi går på tur til Mosvannet, Sørmarka, Stokkavannet, Vålandsskogen og lekeplasser i nærmiljøet.  Vi benytter oss også av byens bibliotek og museer.

Solborg barnehage drives etter ny formålsbestemmelse.

Barnehagen har et helhetlig læringssyn der omsorg, lek, læring og danning er grunnlaget for barns allsidig utvikling. Solborg barnehage har et kristent verdigrunnlag og legger vekt på respekten for menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet. Videre vil barnehagen støtte opp om barnas kristne oppdragelse. Solborg barnehage praktiserer dette ved at vi synger kristne sanger for maten, og i samling. Vi voksne svarer barna ut fra et kristent synspunkt hvis barna spør om noe. Barnehagen har kristen samling hver dag den første uken i måneden, da leser, dramatiserer eller forteller vi historier fra bibelen. Vi bruker ofte flanellograf for å tydeliggjøre historien for barna. Vi er med på Julevandring i Tjensvoll kirke.

Sommerfest:

Hver vår avslutter vi barnehageåret med en sommerfest hvor barnehagen synger, danser og spiller teater for foreldrene. Denne skjer på senen i skolens forelesningssal. Vi bruker god tid øving og lager enkle kostymer, dette er til glede for både store og små. Vi avslutter med grillfest.

Hjertelig velkommen innom på besøk!