Ny i barnehagen- Oppstart og tilvenning

Å begynne i barnehage er en stor overgang i livet for et lite barn. Plutselig skal barnet ikke være sammen med de menneskene de kjenner best og er veldig glad i.

Det er viktig at denne overgangen foregår i et nært samarbeid mellom barnehage og hjem, slik at vi i barnehagen kan legge til rette for at barnet skal få en god barnehagestart.  En god barnehagestart er nødvendig for at barnet skal oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.

I Roligheden gård barnehage inviterer vi til et foreldremøte for nye foreldre i juni. Her informere vi om barnehagen og snakker litt med hver forelder og avtaler tidspunkt for oppstarten. Vi inviterer også til en besøksdag, hvor barn og foreldre kan komme i barnehagen for å se og leke litt.
Oppstarten blir tilrettelagt individuelt. Foreldre er minst tre dager sammen med barnet i barnehagen, vi oppfordrer foreldre til å være med flere dager.

De to første dagene er barn og foreldre i barnehegn ca. 2 timer. For at barnet skal oppleve barnehagen som et trygt sted, er det viktig at forelde deltar aktivt i alle rutinesituasjonene. At foreldre viser glede og positivitet overfor barnehagen, er med i lek og det som foregår.

I disse dagene er barna delt i veldig små faste grupper slik at foreldrene også kan bli litt kjent med hverandre og de andre barna.
Den tredje dagen kan barnet prøve å sove i barnehagen. Barnehagen har eget soverom med køyesenger, sengetøy og soveposer. Vi legger barnet og vi avtaler når foreldrene skal komme tilbake.

Dagene i barnehagen har helt faste rutiner, dette skaper forutsigbarhet og trygghet for barnet. Vi jobber etter “trygghetssirkelen”. Faste ansatte som sitter på gulvet i lekerom. Barna utforsker og leker, men har hele tiden et fang å komme til å søke trygghet hos.
Når foreldre etter hvert skal levere og gå, er det viktig å si tydelig «ha det». Barnet forstår at dere går og personalet er klare til å trøste om det er nødvendig. Foreldre må være forberedt på at barnet kommer til å gråte, det er helt naturlig at det er trist at den næreste og kjæreste omsorgspersonen går fra. Foreldre må også være forberedt på at mange barn bruker flere uker på å bli helt trygge i barnehagen og at de må være fleksible i forhold til henting, vi tøyer ikke grensene til et barn som gråter og er utrygt.
Vi oppfordrer foreldre til at barnet skal ha korte dager i barnehagen i minst en uke etter tilvenningen.

Personalet er hele tiden tilgjengelig på telefon eller via Visma Flyt, og kan holde kontakt med dere om hvordan det går.
Helt i starten har foreldre en oppstartsamtale med personalet. Det er viktig å fortelle så mye som mulig om barnet og hjemmeforhold. Dette for at personalet skal vite hva som trøster barnet, hva barnet liker å leke med, hvilken mat det liker, ikke liker, hva søsken heter og om andre viktige personer og hendelser i barnets liv.

Velkommen som ny til Roligheden gård barnehage.