Leiasundveien 10 4180 Kvitsøy
Redaktør: Line S. Pettersen
Redusert foreldrebetaling

Det gis to moderasjonsordninger for familier eller husholdninger med lav inntekt.

Redusert foreldrebetaling grunnet lav inntekt

Kvitsøy kommune har innført nye satser for redusert foreldrebetaling ved lav inntekt. Det tilbys 25% redusert foreldrebetaling
for brutto familieinntekt under 6 G, 50% redusert foreldrebetaling for brutto familieinntekt under 5 G og 75% redusert foreldrebetaling under 4,5 G etter søknad. Reduksjon ved lav inntekt gjelder kostnad for både opphold og kost. Grunnbeløpet (G) justeres hvert år per 1.mai og enhver tids gjeldende G benyttes. Søknad om redusert betaling skal fremsettes årlig ved starten på nytt barnehageår.

Gratis kjernetid for 2,- 3-, 4- og 5-åringer

Alle 2-, 3-, 4- og 5-åringer, og barn med utsatt skolestart, som bor i husholdninger med lav inntekt, har rett til å få 20 timer gratis oppholdstid i barnehage per uke. Fra 1. august 2022 er inntektsgrensen for å ha rett til gratis kjernetid 598 825 kroner .

Ordningen med gratis kjernetid gjelder uavhengig om du har deltids- eller heltidsplass. Det betyr at et barn med deltidsplass med rett til gratis kjernetid, har krav på 20 timer gratis oppholdstid uavhengig av størrelsen på plassen.

Kvitsøy kommune gir søskenmoderasjon på tvers av barnehage og SFO. Det gis 30% reduksjon til barn nr. 2 og 50% til barn nr. 3 eller flere. Dersom man har tre barn i barnehagen, er det tredje barnet gratis.

Søknad om redusert foreldrebetaling sendes barnehagen, eller via kommunen som sikker digital innsending. Søknadskjema ligger på barnehagens hjemmeside og på kommunens hjemmeside, under fanen barnehage og skole. Det er ingen søknadsfrist, det kan gjøres i løpet av hele året. Innvilget søknad gjelder for et år om gangen.

For mer informasjon se regjeringen.no og udir.no, eller ta kontakt med styrer.