Hovedadresse Besøksadresse: Boremarkveien 2, 4032 Stavanger Postadresse: Postboks 355, 4067 Stavanger Telefon: 51913700 Send oss e-post
Styrers stedfortreder Bjørghild A Hamre 51913040 / 92298735 Send oss e-post
Virksomhetsleder Erlend Norheim 51913039 / 404 74 591 Send oss e-post
Åpningstider i Jåttå barnehage Hverdager fra kl. 07.30 - 16.30 Stengt alle helligdager
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Overgang til stor avdeling høsten 2023

Ved nytt barnehageår, som i år starter 17.8.23, flytter våre 3-åringer fra vest og sør til nord og øst – fra 0-3-årsavdelinger til 3-6-årsavdelinger. Alle har blitt informert på epost fra pedleder på 0-3 om hvilken avdeling barna skal flytte til. Ved flytting til stor avdeling må vi både se på hvor mange ledige plasser vi har på stor avdeling og foreta pedagogiske vurderinger, slik at vi gir et likeverdig tilbud på alle avdelinger. Av og til flyttes gruppene samlet til ny avdeling og av og til deles de opp.

I Rammeplan for barnehagen er det et eget kapittel om overganger. Når det gjelder overganger innad i barnehagen står det at «Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe». Her i Jåttå barnehage har vi en egen rutine for overgang til stor avdeling, som bygger på mange av de samme prinsippene som er i vår oppstartsmodell, Jåttåmodellen. Forskjellen er at det trygge personalet på liten avdeling blir den «trygge basen» for barna i overgangen når de blir kjent med nytt personal, ikke dere foreldre.
I tiden framover vil derfor

• Barnet få en ny kontaktperson på stor avdeling, som vil ta kontakt med barnet og dere foreldre for å presentere seg. Personalet på stor avdeling kommer på besøk nede på liten avdeling for å bli kjent med barna i deres trygge omgivelser. Personalet på stor avdeling er også veldig bevisste på å ta kontakt med barna ute for gradvis å bygge opp en relasjon.
  • Etter hvert går barna på besøk oppe på stor avdeling. Det kan de gjøre når avdelingen der er tom og barna er ute, for å bli kjent med rommet og lekene der. De kan også gå på besøk når personalet og noen barn er til stede.
  • Foreldre og barn få et velkommenbrev med bilde av ansatte på nye avdeling
  • Barna, sammen med trygg voksen fra 0-3, delta på «besøksdager» på stor avdeling 5 og 8.juni hvor de blir møtt av en musikksamling som de kjenner fra liten avdeling og som også vil møte barna i oppstarten av nytt barnehageår
  • Pedagogisk leder på liten avdeling har overføringssamtaler med pedagogisk leder på stor avdeling for å informere om barnets interesser, utvikling og behov.
  • Pedagogisk leder på stor avdeling har «bli-kjent-samtaler» med foreldre til barn som skal flytte avdeling enten før ferien eller i oppstarten.
  • I «sommerbarnehagen» er både barn og personalet mer sammen i mindre grupper og alle benytter anledningen til å tilbringe tid med hverandre for å bli best mulig kjent
  • I uken før oppstart får barna vist ny plass i garderoben på stor avdeling og besøkene intensiveres
  • Torsdag 17.august leveres og hentes barna på ny avdeling. Vi anbefaler at foreldrene er med barnet denne dagen for å bli litt kjent med ny avdeling. Av og til kan også personalet på liten avdeling følge barna opp de første dagene.

I oppstarten av nye grupper vektlegger vi:

• Tydelig struktur med fast dagsrytme, faste plasser i samling og rundt bordet og tydelige overgangssituasjoner for å skape mest mulig forutsigbarhet og dermed trygghet
  • Faste, kjekke aktiviteter og musikksamlinger som gjentar seg fra dag til dag
  • Flittig bruk av «huset mitt» som et overgangsobjekt fra hjem til barnehage