Hovedadresse Besøksadresse: Boremarkveien 2, 4032 Stavanger Postadresse: Postboks 355, 4067 Stavanger Telefon: 51913700 Send oss e-post
Styrers stedfortreder Bjørghild A Hamre 51913040 / 92298735 Send oss e-post
Virksomhetsleder Erlend Norheim 51913039 / 404 74 591 Send oss e-post
Åpningstider i Jåttå barnehage Hverdager fra kl. 07.30 - 16.30 Stengt alle helligdager
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Barnemark

INFORMASJON OM BARNEMARK (hentet fra FHI)

I følge FHI er symptomene slik: Når eggene legges i huden rundt endetarmsåpningen, kan dette føre til lokal irritasjon i huden og kløe. De fleste plages svært lite, og mange er helt uten plager. Men kløen kan hos noen være intens og forstyrrende. Det er typisk at det først og fremst klør om kvelden og natten. Marken kryper da ut på huden rundt endetarmsåpningen for å legge egg. I noen tilfeller kan man observere marken direkte. Søvnvansker, rastløshet og irritabilitet er vanlige symptomer, særlig hos barn. Når man klør seg, kan man få egg på fingrene og under neglene, og overføre egg til omgivelsene. Barnet kan vende tilbake til barnehagen etter igangsatt behandling. Det er ikke grunnlag for å behandle alle barn i en barnehage ved påvist enkelttilfelle hos et barnehagebarn. Samtidig er det viktig med strenge hygieniske tiltak. Man bør klippe neglene korte og rense dem daglig, vaske hendene nøye før hvert måltid og kokvaske håndklær, sengetøy og undertøy dagen etter at behandlingen er gjennomført. Selv om behandlingen er effektiv, er gjentatte infeksjoner vanlig. Fordi andre familiemedlemmer ofte også er smittet, kan det være at behandlingen "glipper" hos noen, og da øker faren for ny infeksjon. I noen tilfeller kan det også være andre barn i barnehage eller andre nære skolevenner som er "bærere" av infeksjon. Foruten at alle i familien behandles samtidig, er det viktig å understreke behovet for streng personlig hygiene. Det vil si å vaske hender og rense negler. Spesielt viktig med håndvask før alle måltid eller ved tilberedning av mat, og etter toalettbesøk.