For mer info: https://www.minbarnehage.no/jatta/artikkel/310125
Jåttå barnehage er Universitetsbarnehage, og inngår i et pilotprosjekt i
forhold til partnerskap mellom praksisfeltet og universitet. Prosjektet varer
til 2022.
Hovedmålet for satsingen er: En sterkere
profesjonsutdanning.
Vi bygger vårt arbeid på at både barnehagen og universitetet
er lærer-utdannere.
Vi må øke vår kompetanse i å tilrettelegge for
studentens læring av ulike sammenhenger mellom teori og praksis.
Kompetanse økes ved at
vi må reflektere over både hvordan teori og praksis samspiller og
hvilke etiske utfordringer barnehagehverdagen kan by på.
Prosjektet har
videre som mål å synliggjøre ulike sammenhenger mellom teori og praksis.
Vi har et felles ansvar for
barnehagelærerstudentenes profesjonskvalifisering.
I partnerskap med UiS bygger vi på en forståelse av at:
-Profesjonsutdanninger er en spesiell type høyere utdanning som
innebærer spesielle utfordringer knyttet til utdanningens relevans for
arbeidet og dermed samspillet mellom ulike typer kunnskap og mellom
kunnskap, ferdigheter, verdier og holdninger.
-Kvalifiseringen foregår på ulike arenaer og fortsetter eller bør
fortsette gjennom hele karrieren.
-Spenningsforhold mellom profesjonalisering ovenfra og innenfra er
viktig for å forstå profesjonskvalifisering i arbeidslivet spesielt
Derfor blir samspill mellom utdanning og yrke viktig, og spørsmål om
profesjonskvalifisering må ses i lys av det som foregår både i utdanning
og arbeidsliv (gjensidig grensekryssing).
Delmål:
1. Skape nye felles rom for erfaringsdeling, refleksjon og utvikling av
ny kunnskap om læring i praksis
2. Sette kunnskap i bevegelse mellom studenter og ansatte i Jåttå barnehage
og på universitetet
3. Begge parter bidrar aktivt i partnerskap for å synliggjøre ulike
sammenhenger mellom teori og praksis
Det er utarbeidet en mer detaljert prosjektplan for dette arbeidet.