Ny i barnehagen

Vi har et hovedopptak som resten av barnehagene i Norge, hvor fristen for å søke plass er 01.mars hvert år. Har vi ledig plass ellers i året så tar vi inn fortløpende. De som får tildelt plass hos oss etter hovedopptaket får alltid tilbud om flere besøksdager før sommeren. Vi inviterer barnet og foreldrene til å besøke avdelingen de skal begynne på, samtidig som de andre barna er i barnehagen. Nyere forskning viser at jo tryggere foreldrene er på barnehagen, på avdelinga, på hvem de ansatte er, på de andre barna i barnehagen og hvordan det egentlig er å gå i barnehagen så har dette en positiv innvirkning på det nye barnet som skal begynne i barnehagen og tilvenningen blir lettere for det nye barnet.

Vi inviterer også nye foreldre til et foreldremøte i juni, hvor vi snakker om det å være liten og ny i barnehagen. Her tar vi også opp generelle rutiner, regler, tips, triks og veiledning for hva som er viktig å tenke på når det kommer til tilvenning og oppstart i barnehagen. Vi ønsker at foreldre setter av så god tid de klarer til tilvenning, og vi ønsker at foreldrene er sammen med barnet hele den første uka. den første uka hvor foreldrene er her mye, så vil vi forsøke å ta over flere og flere oppgaver- men det kan være ekstra trygt at en av foreldrene er her og at barnet ser at dere synes det er ok at vi leker, gir mat, ny bleie eller legger barnet. Etter hvert som dagene går ønsker vi at dere tar små pauser fra barnet og gjerne setter dere litt på pauserommet, før dere går tilbake til barnet og avdelinga. Det viktigste er at foreldre og ansatte snakker godt sammen underveis og tilpasser oppstarten så godt det lar seg gjøre til hvert enkelt barn og familie.