Lille larven aldri mett
Publisert: 23. februar 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Helene Follerås

Morsmålsdagen på Bever

Morsmålsdagen på Bever var veldig innholdsrik.

Vi hadde foreldre som kom å leste lille larven aldri mett på ulike språk. Det var veldig fascinerende å se reaksjonen til barna når de kunne bli lest for på sitt morsmål. De som ikke pratet disse språkene kunne alikevell se på bildene og kjenne igjen innhold utifra at vi har lest denne boken før. Vi var også så heldige at noen av foreldrene hadde lagd mat til oss. Vi hadde mat fra Afghanistan, Filipinene, Libanon, Eritrea og Polen. Da måtte barna hjelpe å forklare til oss andre hvordan vi skulle spise maten fra de sitt land. Dette var veldig lærerikt men også veldig stas for de som kunne fortelle til oss andre. Vi hørte på musikk fra ulike land og danset. Til og med vaskedama vår danset seg gjennom gangen. Vi har sett på globus og kart, hvor de ulike landene ligger. Og vi har studerte mangfold veggen vår sammen. Der har vi bilder av ulike ting som forbindes med landene som er representert på avdelingen. Vi hengte også opp en lapp på veggen hvor vi har fått hjelp til å skrive inn God morgen på ulike språk.