Meny
Velg avdeling Forside
Starefossveien 20 4019 BERGEN
Telefon: 55961105 Send oss e-post
Redaktør: Starefossen barnehage

Avslutning av prosjektarbeid

Dette er den siste måneden med prosjektarbeidet og vi skal oppsummere hva vi har lært og avslutte prosjektet.

Vi ønsker at prosjektarbeidet skal ha gitt barna en begynnende forståelse av bærekraftig utvikling og nyttig kunnskap som de kan ta med seg videre i livet.

Gjennom dette prosjektarbeidet ønsker vi at barna skal ha opplevd et stimulerende miljø som har støttet opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Og at barna har blitt introdusert for nye situasjoner, temaer og fenomener som har bidratt til meningsfull samhandling. Videre ønsker vi også at barnehagen har bidratt til et læringsfelleskap der barna har fått bidra i egen og andres læring.


Sosiale forhold:

Den sosiale delen av bærekraftig utvikling handler om å sikre at alle mennesker får et godt og rettferdig grunnlag for et anstendig liv. Menneskerettighetene er det viktigste utgangspunktet for dette. Utdanning, anstendig arbeid, likestilling, kulturelt mangfold og et godt helsetilbud er bare noen av områdene som berøres. Sosiale forhold sier dermed noe om hvordan mennesker har det i et samfunn, om de får oppfylt rettighetene sine, og om de har mulighet til å påvirke sine egne liv og samfunnet de lever i.

Tenkningen rundt menneskerettigheter har eksistert like lenge som menneskets skriftlige historie, og eksistensen av menneskerettigheter kan begrunnes på ulike måter. Rettighetstankegangen har nære forbindelser til filosofi, etikk, religion, politikk og jus.
Menneskerettigheter er de rettigheter og friheter ethvert menneske har i kraft av å være menneske. Disse rettighetene er uavhengige av for eksempel kjønn, klasse eller etnisitet. Gjennom menneskerettighetene løftes grunnleggende verdier som likhet, frihet og verdighet frem.

I februar vil vi fordype oss i menneskerettigheter og filosofi.


Prosjektarbeidet fortsetter

Etter et lite opphold i prosjektarbeidet henter vi det nå frem igjen. Vi bruker litt tid på å se tilbake på hva vi har lært og hvordan vi skal jobbe videre i prosjektet.

Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn. Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen.

Rammeplanen (2011) sier:

Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet, jf. barnehageloven § 1 og § 3, Grunnloven § 104 og FNs barnekonvensjon art. 12 nr. 1. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen.


Nå begynner advents- og juleforberedelsene for fullt i barnehagen. Vi skal lage julegaver og julepynt, pynte til jul i barnehagen, synge julesanger og bake julekaker, så det er nok å henge fingrene i både for store og små.

 

 

 

 


Etikk, religion og filosofi

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn, samt erfare at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft. Gjennom arbeid med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna:
Får kjennskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, og blir kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen.
- Utforsker og undrer seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål.
- Får kjennskap til, forstår og reflekterer over grunnleggende normer og verdier.
- Får en forståelse for at det finnes mange ulike måter å forstå ting på og leve sammen på.
- Utvikler interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.