Ny i barnehagen

Oppstart i Torvmoen barnehage

Å begynne i barnehagen er livets først overgang for det lille barnet. Fra en oversiktlig og skjermet tilværelse i familien, skal barn og foreldre venne seg til en ny hverdag, med flere omsorgspersoner og muligheter for vennskap, lek og utforskning. Det er en stor omveltning, og det er helt sentralt at barnehagen legger til rette for en oppstart som fremmer trygghet og gode relasjoner, og legger grunnlag for trivsel og utvikling. Torvmoen barnehage følger oppstartsrutiner i kommunal plan for kristiansandsbarnehagen. Rutinen redegjør for hva slags kunnskap som ligger til grunn for god praksis omkring tilknytning og barnehagestart. Det skisseres føringer for arbeidet, men det understrekes likevel at hver enkelt barnehage har ansvar for å tilpasse oppstarten til beste for hvert enkelt barn. Hvert barn er forskjellig, alle familier er ulike. Barnehagene har også ulike rammer og forutsetninger, men det skal sikres en enhetlig tilnærming i kommunen.

Mål for arbeidet:
Alle barn i Kristiansand sikres en god oppstart, og får en trygg tilknytning til viktige voksne i barnehagen. Dette arbeidet gjøres gjennom enhetlig tilnærming, systematikk og rutiner i barnehagene, men med utgangspunkt i det enkelte barn og den enkelte families behov og forutsetninger.

Ansatte hos oss vil i bli-kjent perioden, rette særskilt fokus på å gjøre barn og foreldre så trygge på barnehagen at det oppleves trygt med avskjed. Hvor lang tid dette tar og hvordan denne tryggheten oppnås, er forskjellig fra familie til familie. Plan for tilvenning må også sees i sammenheng med barnets alder og tidligere erfaringer. Dialog med foreldre og foresatte, både før og under tilvenningsperioden, er derfor viktig for oss!