Publisert: 28. september 2023 | Sist endret: 28. september 2023 | Forfatter: Herman Skogseid

Brannvernsuka

Vi har hatt brannvernsuke i uke 38!

I en barnehage er det ingenting viktigere enn sikkerheten til våre minste skatter, barna. Brannvern er en kritisk del av å opprettholde et trygt miljø der barn kan leke, lære og vokse. I løpet av denne brannvernsuken i barnehagen har vi lagt vekt på å forbedre bevisstheten og forståelsen av brannsikkerhet blant barna og personalet.

Bevissthet og Kunnskap:
Barna har blitt kjent med grunnleggende brannsikkerhetsprinsipper, inkludert bruk av røykvarslere, brannslokkingsutstyr og hvordan man evakuerer trygt i tilfelle brann.
De har lært om brannsikkerhet hjemme og delt denne kunnskapen med foreldrene sine, oppmuntrende til praksis i hjemmet.

Trygghet og Selvtillit:
Gjennom brannøvelser og praktiske øvelser har barna fått muligheten til å øve på nødprosedyrer og føler seg tryggere på hvordan de skal håndtere en brannsituasjon. Brannøvelsen med personalet tok 4 minutter. Mens brannøvelsen med barna tok 2 minutter. Barna var stolte av å høre de hadde brukt mindre tid enn de voksne!

Engasjement og Kreativitet:
Barna har uttrykt sin forståelse for brannsikkerhet gjennom kunst og håndverk, og de har skapt sine egne brannslokkingsapparater og bål med ispinner og glitter.
Foreldrene til skaugjengen fikk i oppgave å ha brannøvelser og utstyrsjekk i hjemmet sammen med barna.

Felleskap og Læring:
Gjennom Brannvernsuken har vi skapt en følelse av fellesskap i barnehagen, der barn, personalet og foreldre har samarbeidet for å styrke brannsikkerheten.
Alle deltakende parter har lært viktige ferdigheter og forståelse som vil tjene dem godt i fremtiden.

Vi håper brannvernsuken har gjort at brannsikkerhet kan være både lærerik og morsom. Barna har tatt til seg kunnskapen med entusiasme, og vi er overbevist om at de nå er bedre rustet til å forstå og håndtere brannsituasjoner. Samtidig har vi styrket vårt samarbeid med foreldrene og økt fellesskapsfølelsen i barnehagen. Med bevissthet, forberedelse og samarbeid kan vi alle bidra til å holde barna våre mest mulig trygge.

Takk for en fin uke!