Publisert: 16. desember 2022 | Sist endret: 31. januar 2024 | Forfatter: Janka

Årets julekalender med QR-koder

I år har vi valgt QR-kode som årets julekalender. Ved bruk av QR-koder i julekalenderen ønsker vi å legge til rette for at barna kan utforske, leke og lære gjennom digitale uttrykksformer slik det fremkommer i rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 29).
Vi trekker et kalenderbarn hver dag, og barnet som blir trukket skanner QR-koden. Det kommer da frem et bilde av en plass ute eller inne i barnehagen. Barnet går sammen med en voksen til plassen det er et bilde av, og finner et brev som er til barnet. Brevet inneholder en hilsen med gode ord fra noen av barna på avdelingen som leses opp inne i adventssamlingen. Etterpå henges hjerte med QR-koden opp i vinduet. Dette er en kalender som virkelig har slått an hos barna! Det er stor stas å få scanne koden og lete etter et personlig brev til dem selv. En ekstra bonus er at alle barna får være deltakende i å lage personlige brev til hverandre, og de får oppleve å være betydningsfulle i fellesskapet!