Publisert: 16. desember 2022 | Sist endret: 31. januar 2024 | Forfatter: Janka

Eventyrfortelling

På Anstens bruker vi både konkreter og IKT for å formidle historier for barna.

Vi har i november hatt om eventyret Skinnvotten på Anstens. Eventyret handler om en mann som mister votten sin en vinterdag, hvor det etter hvert kommer flere og flere dyr som vil bo i votten. Uansett hvor mange dyr som kommer, er det alltid plass til en til. Et fint eventyr som handler om å være god mot hverandre. I en samling om dette eventyret ble det satt opp projektor som lyste frem en snø dag i skogen på veggen på avdelingen. Barna satt både i sofaen og på madrass eller stolene og fulgte med. Flere av barna gjentok etter samling at det snødde inne på avdelingen og om vi kunne hente snøen. Sammen med barna syntes vi dette kunne være en fin måte å utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy samt sette en annen stemning på samlingen (Rammeplanen, 2017, s. 45).