Barnehagens historie
Historie
Øvre Slettheia barnehage ble åpnet i 1973. Barnehagen hadde da 4 avdelinger; 2 avdelinger med barn i alderen 1.5 – 3 år, 1 avdeling for 3 – 5 åringene og en for 5 – 7 åringene. Barnehagen mottok kommunal støtte, men ble fram til 1998 drevet av Vågsbygd menighet. Da ble barnehagen hel-kommunal.
Barnehagen har vokst i takt med behovet for flere plasser. Fra 1996 og 4-5 år framover hadde barnehagen et korttids-tilbud, Femlingen, i kjelleren. I starten var dette et gratis-tilbud. Senere fikk barnehagen en fulltidsavdeling i kjelleren – kalt Regnbuen. Fra november 2007 hadde barnehagen ei avdeling i brakke på Karuss. Barna ble fraktet fram og tilbake med taxi. Etter ca. 1 år ble brakke –avdelinga flyttet til Slettheia. Ane Birtes hus åpnet 15.08.2008. Barnehagens to småbarns –avdelinger ble i 2003 gjort om til en 14-barns avdeling.
Høsten 2011 ble den gamle barnehagen revet og vi flyttet barnehagen over i brakker. Oktober 2012 sto ny barnehagen klar for innflytting. Barnehagen hadde 6 avdelinger med til sammen 107 plasser. To av avdelingene var for barn under 3 år. Vår «nye» barnehagen fikk dessverre omfattende vannskader, som gjorde at driften ikke kunne fortsette her. November 2018 flyttet barnehagen over i nye paviljonger (brakker).
Nå-tid
Øvre Slettheia barnehage består av 5 avdelinger;
to småbarnsavdelinger og tre avdelinger for de eldste barna. Det er plass til
sammen 90 barn.
Barnehagen åpnet i nye flotte lokaler 23. april
2025. Barnehagen har en egen gymsal, et stort fellesareal som vi kaller
hjerterommet, kjøkken, bibliotek, grupperom, rom der det er tilrettelagt for
vannlek, soverom, og store flotte uteområder tilpasset de yngste og eldste barna
i barnehagen. Barnehagen ligger naturskjønt til på Slettheia, med kort vei til
skog og flotte uteområder som gir gode muligheter for utforsking og varierte
opplevelser gjennom hele året. Deler av barnehagen er tilrettelagt for
utleie utenom barnehagens åpningstider. Utleiedelen består av blant annet
gymsalen, kjøkken og hjerterommet. Barnehagen vil dermed være et aktivt
samlingssted for nærmiljøet gjennom hele uken.